La inevitable associació de Volvo amb la seguretat en el món de l'automòbil no és una casualitat. El continu treball d'R+D de la firma sueca per trobar noves solucions per al sector, ha produït una llarga llista de propostes pioneres en matèria de seguretat activa i passiva. Una de les més recents ha estat el premi a la innovació de Global NCAP 2013 pel sistema de protecció de vianants.

Segons Lotta Jakobsson, especialista tècnica superior del Centre de seguretat de Volvo Cars, «l'objectiu del primer coixí de seguretat del món per a vianants és protegir aquests usuaris tan vulnerables de la carretera en situacions concretes en les que impacten contra el capó i el marc del parabrisa, i que poden provocar greus traumatismes cranioencefàlics».

Un problema global

A la Xina, el 25% de les morts en accidents de trànsit són vianants, mentre que en a Europa i Estats Units, les xifres baixen fins al 14% i el 12%, respectivament. Tot i això, el nombre de vianants lesionats és molt més elevat. Els traumatismes cranioencefàlics més greus causats per atropellaments de vianants són produïts per l'estructura rígida que hi ha sota del panell del capó, el l’estructura inferior del parabrisa i els pilars «A».

El 2010, Volvo Cars va engegar a rodar les estadístiques quan va presentar el sistema de Detecció de vianants amb fre automàtic. Aquest dispositiu pot evitar l'atropellament d'un vianant a velocitats de fins a 35 km/h si el conductor no respon a temps. A majors velocitats, l'objectiu és reduir tot el possible la velocitat del vehicle abans de la col·lisió.

Tot i així, i per mitigar les conseqüències en el cas que la col·lisió amb un vianant sigui inevitable, el Volvo V40 inclou el nou coixí de seguretat per a vianants, una novetat mundial que reforça la imatge de seguretat de la firma nòrdica.

Eleva el capó deu centímetres

Set sensors integrats a la part davantera del vehicle transmeten senyals a una unitat de control. Quan el vehicle entra en contacte amb un objecte, la unitat de control avalua les dades i, si registra el que interpreta com una cama humana, desplega el coixí de seguretat per a vianants.Les frontisses del capó estan dotades d'un mecanisme pirotècnic que, quan s'activa el sistema, extreu una balda i allibera la part del darrere del capó. Al mateix temps, el coixí de seguretat s'infla. Durant la seqüència d'inflat, el coixí de seguretat aixeca el capó, que s'aixeca deu centímetres i es manté en aquesta posició. El forat creat entre el capó i els components rígids del compartiment del motor deixa espai perquè el capó es deformi, absorbint l'energia i esmorteint l'impacte del cap i el pit del vianant.