Conduir sobre superfícies poc adherents exigeix més atenció a la conducció i saber adaptar les reaccions al volant a les condicions del paviment. Sigui sobre aigua, fang o neu els cotxes es comporten diferent que en asfalt, i saber com actuar és bàsic per prevenir accidents: revisa la ruta o destinació al GPS per no distreure't al volant, consulta la previsió del temps i l'estat del trànsit i carreteres.

Davant les prediccions de temporal i de neu que es preveuen en les pròximes setmanes, Quadis, la major xarxa de concessionaris i tallers oficials d'Espanya, ha preparat un decàleg de consells bàsics per millorar la seguretat i reduir les possibilitats de patir un accident :

Fes-te visible. En situacions de neu o gel, encén els llums d'encreuament i també les antiboira si és necessari, no tant per veure millor si no per avisar de la presència d'un vehicle a la resta de conductors.

Tracta els pedals amb suavitat. Si amb l'accelerador bàsic que s'hagi cal "dosificar" i jugar amb l'acceleració mínima imprescindible en cada moment, amb el fre és encara més important evitar frenades brusques que ràpidament farien sortir al cotxe de la trajectòria. Frena amb suavitat i preveu els moviments amb molta més antelació de com ho faries normalment. El fre motor pot ajudar molt en aquestes situacions.

Evita el gel. Encara no ho tenim en compte normalment, les plaques de gel són els veritables obstacles que tot conductor ha d'evitar, perquè la reacció del cotxe sobre elles és impredictible. Passa sobre elles a velocitat constant i sense tocar el fre, realitzant el menor moviment de volant possible.

El canvi de marxes és el gran aliat. Si les rodes del cotxe patinen en arrencar, intenta fer-ho amb la segona marxa, i circula amb una marxa més llarga del normal, aconseguint així que el cotxe tendeixi a patinar menys en aplicar menys força efectiva, aconseguint major adherència a la superfície.

Que la neu no et sorprengui. Tingues preparat un joc de cadenes de neu al maleter del cotxe per tenir sempre una solució d'urgència. Les cadenes són difícils de muntar i poc útils si la neu no ha quallat prou, però et podran ajudar a sortir d'una dificultat.

Si preveus que et trobaràs amb condicions de temps adverses o circules per una zona de gelades i nevades habituals, equipa el vehicle amb pneumàtics d'hivern (els que vénen senyalitzats amb un floc de neu a la muntanya). Les temperatures inferiors a 7 graus provoquen que el compost dels pneumàtics d'estiu s'endureixi, i per tant, que la distància de frenada es dupliqui i l'adherència sigui pitjor. També és recomanable parar atenció a la profunditat del dibuix, que en el cas de zones amb neu no hauria de ser inferior als 4 mm; una menor profunditat de dibuix augmenta les distàncies de frenada.

Amb pneumàtics adaptats a les baixes temperatures, l'adherència del cotxe augmentarà dràsticament en totes les situacions i podràs circular sense cadenes i amb més seguretat.

No cometis l'error d'activar el líquid de l'eixugaparabrises. Si estàs a temperatures negatives es pot congelar a l'acte. Si l'eixugaparabrises no aconsegueix netejar bé el vidre del davant, fa servir una rasqueta per retirar la neu i guanyar visibilitat.

En condicions meteorològiques adverses no tinguis pressa sota cap concepte. No intentis avançar, ni fer accelerades ni voler arribar abans d'hora. La teva seguretat i la dels que t'envolten és primordial. Pren-te el trajecte amb calma i centra't en evitar imprevistos.

No baixis la guàrdia a l'aparcar. El risc no acaba en arribar al teu destí. Aneu amb compte amb la congelació de les pastilles de fre si aparcar en zones amb previsió de gelades o baixes temperatures. A més, no oblidis que el pes de la neu pot trencar els eixos dels eixugaparabrises.