Àfrica distava de ser el continent que ara coneixem, les potències europees mantenien el seu domini colonial sobre el territori i, en aquells països que s'havien independitzat, dictadors imposaven amb mà fèrria el seu mandat. Les infraestructures eren gairebé inexistents i els perills en forma d'animals salvatges, tribus poc amigables, guerres o malalties, aguaitaven després de cada revolt del camí.

Però res d'això va intimidar als cinc aventurers que van portar per bandera la marca catalana Montesa a través de selves, sabanes i deserts. Per muntura, l'últim prototip de la casa, una motocicleta monocilíndrica de carretera, amb 175 cc, 10,5 CV, 110 km / h de velocitat punta i una mecànica indestructible gràcies al seu nou motor monoblock que donaria a la marca els seus moments de màxima glòria.

Quan els tres prototips de Leopoldo Milà van sortir de Barcelona rumb a Ciutat del Cap portaven el nom de Montesa model Montjuïc, en honor a les gestes obtingudes en la prova de resistència catalana. No obstant això, la repercussió de l'expedició rebatejaria al model com Montesa Impala.

Operació Impala

Tot es va forjar a la casa d'Oriol Regàs, qui va introduir en la ment dels seus companys el germen de l'expedició transafricana. Rafa Marsans, Tei Elizalde i Enric Vernis, pilots experimentats, no van dubtar a acompanyar-lo i van triar a Manolo Maristany com a cronista i reporter del viatge. Manolo aniria prenent bona nota de tot en el seu diari de ruta, mentre acompanyava els pilots amb un Land Rover adquirit a Ciutat del Cap. Anys més tard publicaria el llibre "Operació Impala", en el qual va narrar els detalls de l'expedició i que ens ha deixat imatges impressionants per a la història, com veure a guerrers de les tribus Tonga a lloms de les Monteses o als intrèpids pilots entre zebres, girafes i fins i tot impales, l'antílop que va donar nom a l'expedició.

Gener de 1962 sorprendria a la Ciutat Mare amb una inèdita imatge: 3 salvatges, "La Baobab", "La Perla" i "Luchiernaga", i un Land Rover, "Kiboko", es disposaven a iniciar el viatge que encastellaria a la categoria de mítica al model Impala de Montesa.

Van trigar 100 dies a recórrer el continent, des de Ciutat del Cap fins a Tunis, passant per Johannesburg, les Cataractes Victòria, Nairobi, el Llac Victòria, el Desert de Núbia i les Piràmides de Gizeh.

Operació Impala

Van començar en un sud dominat per l'Apartheid i que va suposar el primer impacte d'una realitat molt diferent a l'europea. Van travessar Rhodèsia en plena època de pluges, amb unes motos dissenyades per rodar per les carreteres i carrers d'Occident, encara que proveïdes per l'ocasió amb rodes de tacs. Van compartir les seves motos i banderetes de Montesa amb les tribus Tonga de Zàmbia, van haver de canviar la seva ruta en negar l'entrada a un Sudan en guerra i van haver d'arreglar les seves màquines enmig d'una terrible tempesta de sorra que havia encallat uns carburadors no preparats per a tan extremes condicions. Al final del viatge, ja exhausts, van decidir aprofitar les nits per avançar amb més diligència, i va ser al final d'una d'aquestes nits quan es van topar amb uns "estranys monticles" que van resultar ser les piràmides d'Egipte. Pel camí 20.000 històries, tantes com quilòmetres havien recorregut.

Després d'un viatge en ferri des de Tunísia fins a Barcelona, ??passant per Marsella i en tercera classe, ja que els fons tocaven a la seva fi, els cinc aventurers entraven a La Rambla de Barcelona entre una gran multitud expectant. Havien fet història i amb ells una moto: havia nascut la Montesa Impala.