Hyundai ha experimentat una evolució sense precedents en els últims anys, passant de ser una marca que es caracteritzava per una gamma de preu accessible, a rivalitzar amb les principals firmes europees en tots els segments per la qualitat dels seus productes. Però la seva ambició i bon fer l'ha portat a més a convertir-se en un referent en l'apartat de la sostenibilitat amb la gamma més àmplia de cotxes «eco» de l'actual mercat. Polo Satrústegui, director general de Hyundai Espanya, analitza tots aquests aspectes per NEOMOTOR.

En què es basa Hyundai per afirmar que avui dia és la marca de referència en la mobilitat «Eco»?

Ara mateix tenim el Ionic en tres versions: híbrida, híbrida endollable i elèctrica; acabem de llançar el Kona elèctric amb dues autonomies de 312 i 482 quilòmetres; el nou Tucson disposa d'una versió d'hibridació lleugera (Mild Hybrid) de 48 volts, i hem matriculat el primer cotxe d'hidrogen a Espanya, denominat Nexo. Encara que de moment no hi ha gaires possibilitats en el nostre mercat per a aquest tipus de vehicles per la falta de hidrogeneres, quan arribi el seu moment estarem allà, els primers. I tot això sumat a altres novetats que de moment no podem desvetllar ...

Quan va començar Hyundai a prendre´s seriosament la propulsió ecològica?

No fa tant com Renault o Toyota, però els coreans tenen la capacitat de treballar molt ràpid, i en poc temps els hem superat. En un temps rècord hem aconseguit tenir un híbrid més eficient que Toyota i els nostres elèctrics ofereixen més autonomia que els de la firma francesa. Hyundai és una marca que escurça molts els cicles des del primer disseny fins a la producció en sèrie del vehicle.

Creu que el dièsel està obsolet, com alguns s'entesten a afirmar?

El dièsel és la tecnologia que està més evolucionada; de fet són els motors de combustió més eficients que hi ha ara mateix. Amb l'última reglamentació 6D, el dièsel està en un nivell d'emissions contaminants fa poc impensables per a aquest tipus de propulsors. És, per tant, el millor moment del seu desenvolupament tecnològic. Nosaltres creiem que els dièsel són motors necessaris i que per tant haurien de mantenir-se en el temps. Hi ha cotxes que per pes i grandària necessiten molt parell motor i això no ho pot oferir un gasolina. Per això creiem que desapareixerà en els cotxes petits de poca cilindrada i en motors híbrids, però en tot terrenys, vehicles industrials lleugers i camions, el dièsel és una tecnologia que es mantindrà. A més, és molt més rendible que un cotxe de gasolina per a aquells que recorren a l'any més de 20.000 km per molts missatges negatius que es donin sobre aquest combustible.

Quina seria llavors la solució més aconsellable a aquest problema?

És cert que els dièsel antics són molt bruts perquè tenen uns nivells d'emissions contaminants molt alts, de manera que caldria renovar el parc automobilístic espanyol que té una edat mitjana de 12 anys. No cal atacar el dièsel sinó veure com podem canviar aquests cotxes antics per uns de més moderns; ja siguin gasolina o dièsel. Això tindria un efecte molt més gran sobre les emissions, que substituir el dièsel per elèctrics.

Quina és la tecnologia que guanyarà la partida al futur?

A molt llarg termini la pila d'hidrogen, però a llarg termini l'elèctric i entre mig els híbrids i els híbrids endollables. De moment la més estesa per la seva accessibilitat és l´híbrida, però és la menys eficient ja que no deixa de ser un motor de combustió assistit per un propulsor elèctric. En el moment en que es resolguin els problemes d'infraestructura en els llocs de recàrrega dels elèctrics i que baixin els seus preus, començarà a haver-hi una major i més variada oferta. Però serà una cosa gradual, no passarà de cop.

Hyundai Espanya ha matriculat el primer model de pila de combustible al nostre país: el Nexo. Què aporta aquest model sobre altres vehicles amb aquest tipus de propulsió?

Ara només hi ha el nostre i el de Toyota, i pel que fa a aquest, el Nexo és un SUV amb un disseny més atractiu, té la capacitat de qualsevol tot terreny i ofereix gairebé 700 quilòmetres d'autonomia.

Amb l'àmplia gamma de vehicles «Eco» i de propulsió convencional de la qual disposa Hyundai a l'actualitat, s'augura un futur prometedor...

Hyundai Espanya porta un any molt bo i hauria de mantenir-se en els pròxims tres mesos. I Hyundai com a marca està en el seu millor moment de producte, d'imatge i de notorietat, perquè és una firma de la qual es parla molt i bé.