Vam haver de signar un compromís per complir amb l'embargament de la informació que avui publiquem. Ens «van convidar» a deixar els nostres telèfons mòbils i càmeres per evitar les fotografies quan ens van mostrar els prototips que donarien lloc als propers llançaments de la marca, i vam poder conduir els seus dos nous motors híbrids endollables de gasolina: el bloc de 2.0 litres i quatre cilindres -que equipen els Q5 i A7 Sportback- i el de 3.0 litres i sis cilindres -dels Q7 i A8. La conclusió és clara: el futur ja és aquí, l'electrificació és una realitat patent a tots els nivells i, a més, té molt bona pinta. Mentrestant, aquest full de ruta deixa al fabricant d'Ingolstadt amb una de les famílies d'híbrids endollables més exclusives i completes del mercat.

La base: quatre plataformes

Per proveir aquests projectes, Audi es basa en quatre plataformes. Des de l'anomenada MEB per a compactes fins a la PPE destinada als elèctrics d'alta gamma, passant pels SUV o les noves creacions de gran turisme. La marca obre foc amb sistemes PHEV -híbrids endollables- molt realistes i efectius, com vam poder comprovar. Així, les famílies A7, A8, Q5 i Q7 s'enriqueixen amb l'arribada de nous integrants que destaquen per la seva eficiència. Per això s'han desenvolupat mecàniques híbrides de gasolina a partir dels blocs 2.0 TFSI (amb quatre cilindres i potència màxima combinada de 367 CV) i 3.0 TFSI (amb sis cilindres i potència màxima de 456 CV). Aquest últim anima els models considerats de gamma més alta, els Q7 60 TFSIe quattro i A8 L TFSIe quattro -amb 456 i 449 CV, respectivament-, que gaudeixen d'un sorprenent parell màxim de 700 Nm en els dos casos. D'altra banda, el motor de dos litres s'associa als Q5 55 TFSIe quattro i A7 Sportback 55 TFSIe quattro amb 252 cv i un parell de 500 Nm. Com deixen veure les seves denominacions, la tracció total intel·ligent d'Audi va de sèrie, i els Q5 i A7 equipen la caixa de canvis S-tronic de set velocitats. Per la seva banda, la resta munten el canvi tiptronic de vuit velocitats.

La bateria d'ions de liti té refrigeració líquida, se situa sota el maleter i el seu rendiment oscil·la entre els 14,1 i els 17,3 kWh, en funció del model.

Eficiència indubtable

En marxa s'aprofiten les desacceleracions per carregar l'acumulador -es poden recuperar fins a 80 kW en aquestes accions-; d'altra banda, si es necessita acceleració, el propulsor elèctric ajuda el tèrmic amb la funció boost, oferint les màximes xifres de parell que hem asse­nyalat abans. Una prova del poder de la part elèctrica d'aquests nous PHEV d'Audi és que poden funcionar fins a una velocitat de 180 km/h amb el propulsor de combustió desconnectat. A més, es poden moure per inèrcia amb el motor de gasolina desconnectat, recuperant energia o bé amb un perfil intel·ligent que analitza tota la informació dels sensors per triar el mode més convenient i estalviar el màxim de combustible possible.

Les seves funcions predictives ens han semblat d'allò més avançat, ja que tenen en compte l'orografia del terreny, les interseccions, els vehicles precedents o els límits de velocitat per anticipar amb eficàcia la gestió del sistema híbrid. També elabora un pla d'ús quan se li marca una ruta al navegador, prioritzant la propulsió elèctrica a les ciutats.

Pel que fa a les recàrregues en punts de proveïment, la marca incorpora un cable especial per a entorns domèstics i industrials amb panell de control. El temps va des de les 2,5 hores en les preses de 7,4 kWh fins a les sis hores i mitja en una presa ordinària de casa.

Un futur 100% elèctric

Segons ens va explicar la marca en la nostra visita, el futur de la mobilitat passa pels vehicles 100% elèctrics. Això deixaria la nova fornada d'híbrids PHEV com a models de transició mentre es van sumant llocs de recàrrega, infraestructures, lleis, etc.

De moment s'ha estrenat l'exclusiu e-Tron, el primer d'una gamma totalment elèctrica. Les seves xifres són interessantíssimes: 408 cv i més de 400 km d'autonomia en el cicle WLTP. El següent model arribarà l'any vinent, i de moment és un prototip. Es tracta de l'e-Tron GT concept, basat en una de les quatre plataformes de cotxes d'altes prestacions, juntament amb la marca Porsche.

De moment, l'ofensiva d'híbrids endollables d'Audi ja està en marxa. En breu apareixerà el Q5 TFSIe, que ja està a la venda a un preu de partida de 59.780 euros; el següent serà l'A7 Sportback TFSIe.