I ho ha fet amb uns consums que, en conducció completament normal i comparant-los amb els dels seus germans de gasolina i dièsel, van situar-se fins i tot per sota en alguns moments de les dades d'homologació. I el que és més important: tot plegat es tradueix en uns costos d'ús impactants. Valors que converteixen cotxes com el León ST 1.5 TGI amb canvi DSG que vam provar durant dos dies en una opció molt recomanable entre els vehicles que considerem «eco».

I quines són aquests dades? 800 quilòmetres recorreguts amb una inversió de tot just 27,45 euros i amb una despesa mitjana de GNC 3,43 euros per cada 100 quilòmetres. Amb aquest pressupost, cap altre vehicle amb motorització exclusivament tèrmica pot oferir uns valors similars. Segons les dades aportades per Seat al final de la ruta, per igualar els costos amb el GNC un cotxe de gasolina hauria de registrar un consum mitjà de 2,54 l/100 km; per la seva banda, un dièsel necessitaria registrar 2,7 l/100 km. Aquesta economia de consum està a l'abast tan sols de models híbrids endollables.

Economia de consum

En aquesta prova a consciència i sotmetent al León ST TGI de 130 cv de potència i canvi DSG de set velocitats a una conducció normal, el resultat va ser sorprenent. A la primera etapa, que va unir Madrid amb Bilbao, vam recórrer 444 quilòmetres amb una mitjana de 3,12 kg/100 km, és a dir, més de quatre dècimes inferior a les dades d'homologació (3,6 kg / 100 km).

El segon dia, amb 356 km per davant amb una major varietat de vies i un vent que va ser de cua a la zona de Saragossa, la dada va ser sensiblement pitjor: 4,79 kg/100 km. En total, la mitjana de les dues jornades va ser de 3,86 kg/100 km.

Per fer els 800 quilòmetres de la ruta vam repostar un total de 30,9 quilograms de GNC, amb un cost total de 27,46 euros. Això donava com a resultats els esmentats 3,43 euros/100 km, a uns pocs cèntims dels 3,24 euros que Seat va anunciar quan va llançar els León, Arona i Ibiza TGI.

Llargues distàncies? ÉS CLAR!

Aquesta ruta, que arrencava sempre des de Madrid, es va ramificar cap a l'Est, el Nord i el Sud de la Península. Ha resultat molt útil per constatar amb xifres reals el gran avantatge que aporta la gamma TGI de Seat i comprovar que és perfectament compatible amb viatges de llarga distància. Primer, perquè la xarxa de distribució de gas natural comprimit segueix creixent: a principis de setembre i segons les dades de GASNAM, ja superava els setanta punts, amb 39 en projecte. I segon, perquè la seva autonomia ho permet.

Realment, tot i que el gas natural comprimit és la principal font d'energia del motor, els Ibiza, Arona i León TGI disposen també de dipòsits auxiliars de gasolina, que permeten ampliar el seu radi d'acció o, directament, treure'ns d'alguna dificultat.

L'autonomia oficial del León ST 1.5 TGI usant exclusivament GNC és de 500 quilòmetres en versions que, com aquesta, equipen el canvi DSG de set velocitats. No vam poder comprovar aquesta dada, però és factible, ja que al llarg dels dos dies ens vam moure en valors molt propers als oficials. Com a referència, els seus tres dipòsits (dos d'ells sota el maleter) permeten carregar fins a un total de 17,3 kg de GNC, i el dia que més ens vam aproximar a aquesta frontera límit -444 quilòmetres fins a Bilbao- només va ser necessari omplir 13,84 quilograms.

Tot i que tenir un dipòsit de gasolina sempre va bé, és innegable que l'autonomia de GNC és més suficient.