Ni esportius ni berlines ni models de luxe. Els cotxes prioritaris per als lladres són els supervendes veterans.

Així ho demostren les dades recaptades en l'informe 'Els robatoris en automòbils espanyols' publicat per Estamos Seguros, la iniciativa de divulgació de la cultura asseguradora promoguda per Unespa.

D'acord amb aquest estudi, els cinc models cotxes més robats a Espanya van ser el Seat Ibiza, el Seat León, el Volkswagen Golf, el Ford Focus i el BMW Sèrie 3. La llista continua amb altres clàssics de les carreteres espanyoles com són el Citroën Xsara, el Peugeot 206, el Ford Fiesta, el Renault Mégane o l'Opel Astra.

En altres paraules, els vehicles més cobejats pels lladres que es poden veure pels carrers i carreteres del país de manera quotidiana. El seu objectiu són els supervendes amb solera. I quin és el principal motiu? La venda de peces per a reparacions.

Sis de cada deu contratemps de robatori es troben protagonitzats per vehicles que tenen entre 11 i 25 anys d'antiguitat. És a dir, aquells més propensos a necessitar un recanvi.

Aquest és el llistat de cotxes més robats

1. SEAT IBIZA

2. SEAT LEON

3. VOLKSWAGEN-GOLF

4. FORD-FOCUS

5. BMW SERIE 3

6. CITROËN XSARA

7. PEUGEOT 206

8. FORD FIESTA

9. RENAULT MEGANE

10. OPEL ASTRA

11. CITROËN C3

12. RENAULT CLIO

13. VOLKSWAGEN POLO

14. CITROËN C4

15. NISSAN QASHQAI

16. VOLKSWAGEN PASSAT

17. OPEL CORSA

18. AUDI A4

19. PEUGEOT 406

20. PEUGEOT 307

21. CITROËN C5

22. BMW SERIE 1

23. AUDI A3

24. CITROËN BERLINGO

25. SEAT CORDOBA

26. BMW SERIE 5

27. FORD MONDEO

28. TOYOTA YARIS

29. MINI MINI

30. PEUGEOT 308

Si bé els vehicles que sofreixen més incidents són els més comuns, els turismes de gamma mitjana; els models que sofreixen més contratemps de robatori en termes relatius (és a dir, aquells que se sostreuen més en relació amb la quantitat d'unitats existents) són uns altres.

Així, el rànquing de vehicles amb major probabilitat de robatori el conformen les furgonetes Citroën Jumper, Fiat Doblo Cargo i Fiat Fiorino; juntament amb el BMW X5 i un utilitari de gran acceptació: el Ford Focus. Tots aquests models tenen entre tres i quatre vegades més probabilitats de sofrir un robatori que un vehicle qualsevol a Espanya.

Geogràficament, les províncies on és més probable patir un robatori del vehicle o en el vehicle són Sevilla, Madrid, Huelva i Barcelona. A Girona, la probabilitat de robatori és mitjana. Per municipis, Melilla se situa en primera posició, a causa de la seva ubicació veïna al Marroc, la qual cosa facilita la sortida d'Espanya dels vehicles robats.

En el conjunt d'Espanya, les àrees conurbadas -grans àrees metropolitanes amb diverses ciutats molt pròximes entre si- són l'entorn on es produeixen més delictes contra els vehicles, en la seva majoria per a vendre peces de recanvi.

En aquesta classificació abunden els municipis situats en la perifèria d'alguna gran capital, com Dues Germanes (Sevilla); Santa Coloma de Gramenet (Barcelona), Parla, Fuenlabrada, Rivas-Vaciamadrid i Móstoles, totes elles a Madrid, i Badalona (Barcelona).

Segons explica Unespa, el 66% del parc mòbil espanyol està cobert per una assegurança de robatori, la qual cosa equival a 15,8 milions de vehicles, un 92% dels quals són turismes. A Girona, el percentatge de vehicles assegurats davant un robatori és lleugerament inferior.