Cada any (o cada dos si el cotxe té menys de 10 anys) arriba el gran examen per al nostre vehicle: passar la ITV. Després de demanar la cita prèvia és el moment que els mecànics especialitzats del centre de la Inspecció Tècnica de Vehicles que hàgim triats examinin al detall cada part del cotxe perquè aquest sigui apte per a la circulació. Des de les llums, fins als pneumàtics, tot ha d'estar en ordre per a aconseguir l'adhesiu i poder així circular en regla durant altres dos anys.

A l'hora de passar-la, molts conductors acudeixen amb els nervis de saber si la passaran o no. Els tècnics de les estacions comproven a fons el vehicle i tots els seus sistemes, ja sigui des de la carrosseria o la suspensió, fins als pneumàtics.

Ara, alerten que els vehicles matriculats des de 2008 que acudeixin a la inspecció amb un dels testimonis encesos fallaran directament la prova. "Que un vehicle matriculat a partir de 2008 tingui encès el testimoni MIL (generalment, com el que apareix en groc en aquesta foto) es considera un defecte greu i, per consegüent, no passarà la ITV. La raó, que presenta condicions inadequades per a l'assaig. "El Manual de Procediments diu el següent (pág.119): L'indicador MIL s'apaga després de la revisió mèdica del sistema. Aquesta comprovació ha d'efectuar-se únicament a vehicles matriculats a partir del 1/1/2008. Per tant no es realitza a vehicles anteriors a aquesta data", afirmen des de la Conselleria d'Hisenda i Finançament Europeu de la Junta d'Andalusia.

La finalitat de la ITV és vetllar perquè tots els vehicles en circulació estiguin en bon estat i certificar que compleixen les normes de seguretat i la normativa d'emissions aplicable segons el seu tipus i edat. A l'ésser un tràmit obligatori, les autoritats podran procedir a sancionar al conductor amb una multa si no se circula amb la ITV passada i al dia.

Però portar la ITV caducada o no superar-la no són les úniques pràctiques relacionades amb la Inspecció Tècnica de Vehicles sancionables pels cossos de seguretat. Aquestes són els cinc tipus de multes que tenen la ITV com a protagonista:

  • En cas de circular sense la ITV o amb la ITV caducada, la sanció econòmica serà de 200 euros, que es reduiran a la meitat amb ràpid pagament.
  • En cas de circular després d'intentar passar la inspecció i sortir amb resultat desfavorable la sanció és la mateixa: 200 euros o 100 amb ràpid pagament.
  • Si se circula després de passar la ITV com a negativa, la multa aconsegueix els 500 euros, sense possibilitat de reduir la quantitat amb ràpid pagament.
  • Circular amb la ITV aprovada però sense enganxar l'etiqueta corresponent en el parabrisa és una pràctica sancionable amb un import de 80 euros.
  • Circular amb l'adhesiu de la ITV en un cotxe que no l'ha superat serà considerat un delicte d'ús de certificació falsa. La sanció no està definida, però el Tribunal Suprem va confirmar una condemna de multa de 720 euros per aquest fet a un conductor que portava l'adhesiu de la ITV conforme l'havia passat i que tenia data de validesa fins a 2019 quan el cotxe tenia la ITV caducada des de maig de 2016. L'alt tribunal va solucionar amb aquesta confirmació una qüestió que havia generat dubtes davant les resolucions, en ocasions contradictòries, de diverses audiències provincials. El Suprem va confirmar que el procés de certificació i control correspon a l'administració pública, per la qual cosa qualsevol reproducció o manipulació de les etiquetes de la ITV, així com el seu ús no autoritzat, és constituent de delicte.