L'edat és un element clau a l'hora de conduir, ja que, normalment, les nostres facultats es veuen afectades pel pas dels anys i pel nostre ritme de vida. I malauradament, aquest ritme cada vegada és més constant i això fa que el nostre deteriorament cognitiu, per exemple, es vegi afectat més ràpidament per la rapidesa de la societat i l'estrès constant, per exemple. Realment, no hi ha una edat en la qual no se'ns permeti renovar el carnet de conduir, però sí que és recomanable que si no ens trobem en plenes facultats, evitem circular en vehicle sent nosaltres els conductors, tot i passar el reconeixement mèdic que ens garanteix el carnet de conduir.

La DGT cada vegada està posant més difícil renovar el carnet a certes edats i està posant límits a certes conductes que poden afectar la circulació i a conseqüència provocar sinistres. Per saber si hem de deixar de conduir hi ha certs símptomes que si els detectem, el més recomanable és decidir deixar de banda conduir, perquè per seguretat és el millor que podem fer.

Amb els anys augmenten els problemes de salut i les limitacions de tota mena, físiques i mentals. Així que, en algun moment, no ja només per la pròpia seguretat, sinó també per la dels altres, caldrà retirar-se de la circulació. Segons dades que maneja www.cleverea.com, empresa en línia d'assegurances per a automòbils i motos, a Espanya hi ha un milió de persones que condueixen amb edats entre 65 i 69 anys, 700.000 aproximadament de 70 fins a 75 anys i uns 500.000 que continuen circulant amb més de 76.

El permís de classe B, per a conduir turismes, ha de renovar-se cada 10 anys fins als 65 i, a partir de llavors, cada 5. Però si el centre de reconeixement de conductors considera que ha de caducar abans, pot marcar una revisió anual, per exemple. Per més veterà que un sigui, els anys passen factura en les capacitats al volant. Molts conductors fa més de mig segle que tenen el carnet, però l'experiència no pot suplir la deterioració implacable de l'edat. Així que si notes els següents símptomes quan estàs conduint, el millor és deixar de conduir.

EXCÉS DE XIULETS

Si un té la sensació que altres vehicles li xiulen i li recriminen les seves accions al volant més del normal, pot ser que efectivament per l'edat ja estigui fent més coses malament.

PÈRDUES CONTÍNUES

En edats avançades és més freqüent perdre's i pot ser símptoma del començament d'una deterioració cognitiva encara no diagnosticat. I un bon GPS no sempre el soluciona, perquè amb els anys resulta més difícil mirar alhora la pantalla i la carretera.

COPS AL COTXE

No necessàriament cops importants, però sí petites ratllades, lleugers xocs, o he estat a punt, amb molta freqüència…

VIANANTS I BICIS FANTASMA

Si t'apareixen vianants i bicis del no-res, i es repeteixen molt habitualment aquests esglais, augmenten les frenades i les ocasions en les quals cal disculpar-se en els passos de zebra, és símptoma de falta de reflexos i pèrdua de visió lateral.

Deixar de conduir Pixabay - StockSnap

DIFICULTAT PER A ANAR RECTE

L'esforç de concentració pot ser tal que, amb freqüència, provoca cansament i fa que no se circuli com cal.

ROTONDES INFERNALS

Actes tan habituals com prendre una rotonda, sortir d'ella en el moment oportú, incorporar-se a la via principal des d'un carril d'acceleració, prendre un desviament… poden començar a resultar molt estressants.

POR EN ELS NOSTRES FAMILIARS

Si els nostres familiars, parelles, o els nostres amics comencen a manifestar tensió per la nostra manera de conduir o fan com si frenessin ells des del seient del copilot…, tal vegada no som ja tan bons conductors com solíem ser.

DISTRACCIONS

Adonar-se que anem massa a poc a poc o massa de pressa, passar-nos els desviaments, frenar en l'últim moment… indica distraccions al volant.

L'ÚLTIM A ASSABENTAR-SE

Que els altres s'adonin abans que tu que tens una ambulància darrere volent passar, que el semàfor ha passat a vermell, o que tapem un cotxe que vol sortir de l'estacionament, són símptomes que ja no estem tan atents al nostre entorn.

MOVIMENTS LIMITATS

Si ja et costa fer alguns moviments com trepitjar a fons el fre, accelerar a poc a poc, girar el cap per a aparcar o moure el volant amb agilitat, és que ja no somo físicament capaces de conduir correctament.

SE'T FA DE NIT

Ningú hi veu igual de nit que de dia, però si la visió nocturna comença a ser un seriós problema per a conduir amb seguretat, no cal arriscar-se.

Si et sents identificat amb diversos d'aquests símptomes, el millor és que vagis pensant a deixar de conduir, ja que la teva edat no t'ho permet. Estaràs fent-te un favor a tu mateix i als altres. Començant per aquells que més pateixen per la teva seguretat.