RIGOLETTO de Giuseppe Verdi (1813-1901)

Òpera en tres actes (Sobretitulada en català).

Text de Francesco Maria Piave basat en Le roi s’amuse de Víctor Hugo.

Estrenada a La Fenice de Venècia l’11 de març de 1851 Rigoletto va néixer en un context polític agitat que va afectar les finances del teatre –i del país- i després de superar els condicionants de la censura que, com és sabut, van obligar al compositor i al llibretista a canviar, entre altres aspectes, un rei que es presentava com a personatge negatiu (de Francesc I es passa al Duc de Màntua) i passar d’una monarquia a un estat absolutista amb un sobirà fictici. També, els noms dels personatges que havien de ser diferents als de Le roi s’amuse de Victor Hugo, considerat un autor massa revolucionari malgrat els seus èxits.

L’òpera va ser innovadora a l’època per l’evident presentació de la sexualitat i la corrupció moral del poder, per la introspecció i justificació emocional i psicològica de les accions i actituds dels personatges, i pel capgirament de l’estatus dels mateixos com a protagonistes: el baríton, Rigoletto, no és un noble si no un ésser marginal –un bufó geperut- malèvol; la soprano, Gilda, és una joveneta senzilla, aïllada del món i no una donzella ni membre de cort; el tenor, el Duc de Màntua, un noble cràpula amb la sort dels privilegiats; el baix, l’ominós Sparafucile, un assassí a sou; i, per últim, la mezzosoprano, Maddalena, una prostituta i la germana d’aquest. A més, el cor sobrepassa el simple farciment decoratiu de l’acció i esdevé una col·lectivitat motriu partícip de la maldat de la condició humana que estronca la relació paterno-filial tan sobreprotegida per Rigoletto.

Activitat relacionada: Conferència a càrrec de Jaume Radigales.

Rigoletto: Luís Cansino. Conte Ceprano: Joan Garcia Gomà. Duca di Mantova: Antoni Lliteres. Contessa Ceprano: Laura Obradors. Gilda: Elisa Vélez. Giovanna: Anna Farrés. Sparafucile: Jeroboám Tejera. Paggio: Alba Boix. Maddalena: Anna Tobella. Fraldo –. Conte Monterone Juan Carlos Esteve. Borsa: Nacho Guzmán. Marullo: Pau Armengol. Direcció musical: Daniel Gil de Tejada. Mestres assitents musicals: Andrea Álvarez / Anna Crexells. Direcció d’escena i vestuari: Carles Ortiz. Adaptació sobretitulat: Glòria Nogué. Assistent de direcció d’escena: Esteve Gorina. Regidor d’escenari: Jordi Galobart. Disseny d’escenografia: Carles Ortiz. Realització escenografia: Raül Vilasis. Il·luminació: Nani Valls. RB Creacions 1990, S.L.: Berta Vidal. Vestuari: FOC. Maquillatge: Amparo López González. Realització vestuari: M. Carmen Muñoz / Eva Selma. Perruqueria: Júlia Ramírez / Nerea Rodríguez. Traducció sobretitulada: Jordi Torrents. Cor Amics de l’Òpera de Sabadell. Orquestra Simfònica del Vallès. . Producció i organització: Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell per Òpera a Catalunya.