Desplaçaments. Ressonàncies contemporànies

L’exposició posa en relació la geologia d’un massís amb els elements arqueològics que se n’han extret. Al fons del Museu Mediterrània hi ha caixes etiquetades amb alguns dels noms dels caus del Massís del Montgrí. A dins hi ha pedres, també ossos de persones que van ser enterrades en aquests caus ara fa 7.000 anys.

Joan Torró Cabratosa, apassionat de les ciències naturals i especialment de la geologia i gran coneixedor del massís del Montgrí, el 1989 va escriure al llibre de la Festa Major de Torroella de Montgrí: “Si féssim un tall seccionant el Montgrí pel mig, ens trobaríem amb una extensa xarxa de cavitats, pous i galeries comunicats entre si que formarien un sistema semblant al d’un formatge Gruyère.”

La fascinació de l’imaginari gruyère d’un Massís que no sabem realment com és per dins, així com les pedres i els ossos que el fons del Museu conserva i que estan extrets d’aquestes cavitats, són el punt de partida de la recerca de Clara Gassull Quer.

Tot el que s’uneix està destinat a dissoldre’s es formalitza en aquesta exposició amb una sèrie de pràctiques artístiques realitzades al voltant del massís del Montgrí i amb els elements extrets tant del massís com del fons del Museu de la Mediterrània. Tot plegat porta l’artista a trobar nexes entre la geomorfologia d’un lloc i la morfologia interna del cos humà. En aquest sentit, s’hi aproxima des d’una perspectiva microscòpica, generant una reiteració de dibuixos i fotografies que, mica en mica, s’allunyen del seu referent original per esdevenir altres realitats en l’imaginari de l’espectador.

Clara Gassull Quer (Barcelona, 1994). Graduada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona (2017) i en Fotografia per l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (2017). Actualment exerceix com a artista visual i mediadora. La seva pràctica artística parteix de la contemplació, la investigació i l’acció per treballar sobre allò desapercebut o inesperat, allò minúscul o infinit per copsar l’inexplicable i el meravellós d’allò observat o experimentat. El procés d’abstracció al que sotmet les seves recerques sol passar per una fotografia amb i sense càmera amb un especial interès per l’escènica de la creació d’una imatge, la llum. Sovint, compta també amb materialitzacions que passen pel dibuix, l’escultura, la instal·lació, el vídeo i altres tècniques experimentals. La seva pràctica artística té un vessant experimental no només lligat a la materialització sinó també als temes treballats on darrerament ha establert lligams amb altres àrees com la geologia, l’arqueologia o la morfologia.

El seu treball s’ha pogut veure a BFoto Huesca (2016); Festival Lumínic, Sant Cugat (2018); Espai Hybris, Hospitalet (2018); Fiftydots Gallery, Barcelona (2018); Fotointerpretacions Barcelona (2019); Diaphane, Clermont-l’Oise (2019); Fine Art Igualada (2021); Can Manyé, espai d’art contemporani, Alella (2021) i Leporello, Roma (2022). El 2022 publica el llibre The Okama Paradox juntament amb l’Israel Ariño, co-editat per Ediciones Anómalas i LaBabuch.

Espai Montgrí