Els polifenols, compostos químics que hi ha en algunes plantes, estan darrere de bona part dels efectes saludables que comporta un consum moderat de vi, ja que són antioxidants i antiinflamatoris i en aquest aliment es concentren en una quantitat considerable.

Així es desprèn de la ponència que ha realitzat aquest dijous la catedràtica del Departament de Nutrició, Ciències de l'Alimentació i Gastronomia de la Universitat de Barcelona (UB), Rosa María Lamuela-Raventos, durant un Curs d'Estiu de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) dedicat a abordar l'alimentació saludable prenent el vi com a cas pràctic.

Hem estudiat els efectes dels polifenols a nivell de disminució de la mortalitat i de disminució de problemes cardiovasculars, així com en la millora per abordar la diabetis

L'esdeveniment compta amb el patrocini de la Interprofessional del Vi d'Espanya (OIVE), amb la qual l'any passat la UCM va dur a terme una activitat cultural que aquest any s'ha estès a l'aula.

La clau, ha continuat Lamuela-Raventos, que també dirigeix l'Institut de Recerca en Nutrició i Seguretat Alimentària de la UB, és que una copa de vi aporta 200 mil·ligrams de polifenols, la qual cosa és "un nivell molt considerable" respecte al d'altres aliments.

«Gairebé un 25% dels polifenols de la dieta en la nostra població mediterrània prové del vi i, quan veiem què polifenols han fet un efecte protector de malalties, curiosament sempre estan els del vi», ha dit la catedràtica.

Durant la seva ponència, titulada "El paper del vi dins la dieta mediterrània com a estil de vida saludable", Lamuela-Raventos ha abordat com el vi, consumit amb moderació i al costat d'aliments, té un efecte beneficiós associat a la disminució d'esdeveniments cardiovasculars.

L'experta ha explicat que en diversos estudis ja es va constatar que la dieta mediterrània és la més saludable a nivell nutricional i que, en aquest marc, s'ha comprovat científicament que la ingesta moderada de vi està associada a la "disminució del colesterol dolent i l'augment del colesterol bo".

Nosaltres sempre que parlem de vi ho lliguem dins d'un patró de dieta mediterrània i observem que, si se segueix un patró de dieta saludable acompanyat d'un consum de vi, milloren els paràmetres cardiovasculars

A més, ha posat l'accent que, en contra del que algunes dietes hipocalòriques recomanen, "l'augment de pes no es relaciona amb un consum moderat de vi ni d'augment de la panxa".

Ha abundat que en dones amb menopausa consumir vi no comporta tenir un "major índex d'obesitat, ni pes corporal, ni més greix abdominal, i que paràmetres relacionats amb millores a nivell cardiovascular, com els triglicèrids i la glucosa, fins i tot milloren en un consum moderat".

Segons la seva opinió, el recomanable és una copa diària de vi per a les dones i dues per als homes amb el dinar o el sopar.