El majestuós retaule barroc del Miracle
La població de Riner, al Solsonès, acull un conjunt benedictí en què destaca una notable peça del XVIII obra de Carles Morató

Santuari del Miracle / Isaias Mena / Ajuntament de Tarragona
XAVI MORALEDA
L’aparició de la Mare de Déu a dos pastors durant una nit d’estiu de l’any 1458 va ser la llavor que va acabar desembocant en la construcció del santuari del Miracle, ubicat a la petita localitat de Riner, a la comarca del Solsonès. Envoltat d’un ampli paisatge rural, on destaquen els boscos i els camps, se situa aquest temple religiós dedicat a la Mare de Déu del Miracle. El conjunt està format per una església, una capella, un antic alberg on s’allotjaven els pelegrins i un monestir benedictí. Tot i així, la joia de la corona és el seu majestuós retaule barroc. Actualment s’hi pot accedir tots els dies, i els caps de setmana i dies festius s’hi fan visites guiades.
El retaule barroc que presideix l’església data de mitjans del segle XVIII i és obra de l’escultor Carles Morató (1721-1780), nascut a Solsona, i es tracta d’un dels exemplars més notables d’aquesta època de l’àmbit català. Les seves imponents dimensions –23 metres d’altura i 12 d’amplada–, l’abundància de detalls i la vivacitat dels seus colors, en què predomina el daurat, atorguen una gran majestuositat al conjunt de l’obra.
El retaule, que està conformat per tres cossos sobreposats, està presidit per la imatge de la Mare de Déu representant la seva aparició. Sosté una creu amb la mà i aparenta dirigir-se als dos pastors, Jaume i Celdoni: un està agenollat i l’altre fuig espantat. El conjunt també presenta altres estàtues escultòriques de gran mida que representen figures com les de sant Esteve, sant Ramon Nonat, sant Josep, sant Joan Baptista, sant Pere i sant Tomàs. Els experts detallen que aquest retaule és representatiu de la fase final de l’evolució de la retablística barroca, perquè en lloc d’una columna salomònica presenta una columna composta, entre altres detalls.
L’horari durant el qual es pot visitar el Santuari és des de les deu del matí a les vuit de la tarda de dilluns a diumenge. Aquells que vulguin conèixer més sobre aquest espai també podran disfrutar de les visites guiades, que se solen fer els dissabtes, diumenges i dies festius a les onze del matí. En aquest cas, és necessari realitzar reserva prèvia a través de la plataforma d’Entrades Solsonès, ja que les places són limitades.
- David Uclés: 'Vull que posi que no em sento còmode amb l'entrevista
- Torna l'estafa de l'asfalt a les comarques de Girona: dos detinguts i cinc investigats
- «M’han explicat infidelitats dels nuvis en el mateix casament»
- Una dona mor en caure per un penya-segat a Torroella de Montgrí
- Per què el BCE recomana guardar efectiu a casa? Els diners físics, clau si fallen les targetes i els pagaments digitals
- Així serà la 'tenda 9', el nou model de supermercats de Mercadona
- La paga extra que molts pensionistes encara passen per alt: fins a 147,60 euros més al mes si compleixen aquests requisits
- Catalán: «Vaig haver de demanar festa a la feina per anar a jugar un partit de Segona A amb el Figueres»