Les notícies sobre el tram de Girona de la N-II no paren. Els rius de tinta ocupen pàgines i més pàgines des de fa dècades. La qüestió de la N-II ha sigut un element de debat a la demarcació de Girona d'arrels molt profundes. Primer per la ronda de Figueres, que va néixer petita però va arribar relativament a temps, després per la variant de Girona, que va ser objecte de polèmica incessant i de moltes ambigüitats per part de les forces polítiques gironines i no diguem per part del Ministeri d'Obres Públiques, ara Foment. Gonzalo Fernández de la Mora, Josep Borrell, Javier Sáez de Cosculluela, Rafael Arias Salgado, Francisco Álvarez Cascos, Magdalena Álvarez, José Blanco, Ana Pastor són només alguns dels noms associats a aquest immens despropòsit, que és la pitjor carta de presentació d'Espanya per a tots els que entren per la frontera del Pertús.

Un cop liquidats els temes de les dues grans variants urbanes, la qüestió central va esdevenir el desdoblament de tot el trajecte amb l'objectiu d'equiparar la província de Girona a la resta de les províncies de l'Estat, que gaudien d'una xarxa d'autovies molt espectacular. Però la N-II a Catalunya va esdevenir el fons del sac de les infraestructures de tot Espanya. Començat el tram Fornells-Caldes i acabat, començat el Caldes-Sils i Sils-Maçanet i avortats, successivament, per problemes de projecte o empresarials tots dos, començat el Medinyà-Orriols i avortat també per la crisi econòmica, tots aquests trams començats i inacabats han obert una ferida en el territori, en el paisatge i en els sentiments i l'orgull dels gironins, d'una enorme profunditat. Però tota la indignació i tota la irritació de milers de gironins, d'alcaldes i alcaldesses, d'autoritats locals, provincials i nacionals, de centenars de milers d'usuaris, tota la llarga llista d'accidents, molts mortals, no han servit per desencallar un panorama devastat i desolador. No hi ha res pitjor, no hi ha pitjor insult, que una obra començada i deixada estar.

Aquesta situació és una responsabilitat i una vergonya compartida per tots. Pels governs d'Espanya i de Catalunya, pels ministres i els consellers, pels diputats que han exhibit múscul polític i no han aconseguit tampoc res. Ningú no s'escapa d'una immensa vergonya col·lectiva.

També, naturalment, la meva responsabilitat. Durant la meva vida política i abans, el tema de la N-II m'ha ?acom?pa?nyat sempre des d'una ja molt remota carta oberta al president Suárez, que vaig publicar a Presència en els anys setanta. Després, en la meva responsabilitat d'alcalde, vaig maldar per treure la carretera del centre de la ciutat. Una carretera que en la més vella tradició romana havia sigut primer la Via Augusta, pel carrer del Llop, la Força i Ciutadans, després el carrer de les Ballesteries i la Rambla, més endavant la Gran Via i la carretera de Barcelona i, finalment, el passeig de la Devesa, la ronda de Ferran Puig i la carretera de Barcelona, abans de la polèmica variant est de Girona. El resultat és opinable, però és evident que ara que s'han comptat els vehicles que passen, encara cada hora, per la carretera de Barcelona seria insuportable afegir-hi els que absorbeix la variant i el sector de l'AP-7 de nord a sud. Durant els set anys de conseller vam resoldre, a través del conveni amb Abertis, el desdoblament gratuït per l'oest de Girona i els nous accessos de Fornells i Sant Gregori, que ara s'estan construint i el de Medinyà, que no trigarà gaire. Vam empènyer com vam poder les obres del tram Fornells-Caldes fins que es van acabar, vam intentar, sense èxit, que el tram Tordera-Maçanet amb el traçat resolt i un projecte complet de més de 400 milions d'euros fos licitat pel sistema de peatge a l'ombra, malgrat les reiterades promeses del ministre Blanco, i vam moure tots els fils necessaris per rescatar el tram Caldes-Sils, que es va licitar i adjudicar provisionalment. També vam advocar per la gratuïtat de l'AP-7 des de Girona fins a la Jonquera, mentre no es desdoblés la N-II.

Res de tot això no s'ha fet i, ara, el ministeri ens despista amb anuncis contradictoris de devolució dels terrenys expropiats, amb afirmacions, d'abans-d'ahir mateix, de la ministra que reiterava la voluntat de desdoblar, i amb dilacions injustificables de l'adjudicació del tram Sils-Caldes, que hauria de significar el retorn d'una petita part de la carretera a la normalitat de les obres que mai no s'haurien d'haver interromput.

Assumim la nostra part de responsabilitat, exigim la de tots i totes els que s'han omplert la boca de gestions fracassades i exigim que assumeixi la seva responsabilitat el Govern de Catalunya, pel passat i pel present i que, sobretot, assumeixi plenament les seves responsabilitats el PP i el govern del PP, que van donant llargues a un tema irrisori en termes econòmics mentre segueixen licitant i adjudicant ?obres de molts milions d'euros a d'altres territoris amb una demanda inferior i sense cap greuge acumulat.

En la festa de l'11 de setembre, la Nacional II de Girona és només una gota. Però en la suma de gotes que han acabat amb la paciència dels catalans potser no hi ha un cas més paradigmàtic que la contumaç resistència burocràtica i política a correspondre a les necessitats de la gent i de l'economia amb una mínima intel·ligència política.

Les vides i les consciències de la gent de les terres de Girona mereixen un respecte i reclamen màquines en les ferides obertes al territori per tancar ràpidament les cicatrius i endreçar un paisatge que forma part d'un dels pocs atractius que encara ens fa competitius en el terreny econòmic.