Algun(a) responsable del Patronat de Turisme Girona-Costa Brava (i no sé si algú més) es va molestar pel meu article de fa dues setmanes -"Turísticament badant"-. Veia desproporcionat i injust el meu suposat "atac" a la classe política, per una gestió turística que considero poc eficaç i massa polititzada. Però no em dol afirmar que no era precisament el Patronat la institució política a la qual anaven dirigides les meves crítiques. Ans al contrari, penso que el Patronat pertany precisament al grup d'organismes més ben portats de la Diputació de Girona i les seves campanyes són gairebé sempre exemplars. En tot cas, si em pertoqués queixar-me, no em queixaria tant del que fan, perquè ho fan prou bé, sinó del que deixen de fer, ja que lamentablement (o sortosa, que mai se sap) no cobreixen, ni de lluny, totes les àrees de la complexa tasca que és la promoció turística.

Així que confirmo la meva opinió que la promoció turística de casa nostra està "en mans d'uns polítics mediocres sense idees ni formació" i a més afegeixo que s'han guanyat aquesta avaluació a pols. A través dels "seus" impostos, són ells mateixos els que es converteixen en "accionistes" majoritaris dels operadors turístics (hotels, agències, parcs, restaurants, bars, discoteques, concerts, etc.) i amb la quantitat de gravàmens que s'inventen, les empreses ja no tenen marge per incentivar la seva pròpia productivitat. Heus aquí l'entrada al cercle viciós: per augmentar la facturació (i el cobrament d'impostos), els polítics decideixen dedicar una part del què cobren (en impostos) a promocionar el negoci, tot cobrint una part de la feina de l'empresa, però que no pot afrontar, perquè està ofegada per la quantitat de taxes que li toca pagar.

Ara bé, la responsabilitat dels polítics per a una promoció ineficaç de la destinació Costa Brava no té ni punt de comparació amb la dels empresaris del sector. Òbviament, bona part dels de casa nostra operen de forma responsable, però lamentablement n'hi ha molts que actuen sense cap visió del conjunt, moguts només pels seus propis interessos. Són hotelers que no inverteixen i només competeixen amb baixades de preus, taxistes que enganyen, restauradors que serveixen plats immenjables, discoteques que omplen a qualsevol preu i malmeten la imatge de tot un poble, ?boti?guers antipàtics, etc. Potser ha arribat l'hora de prendre's la promoció turística realment de manera seriosa, poble a poble i comarca a comarca, sembla que la marca Costa Brava necessita un lideratge més coherent i més cohesionat.