26 de agost de 2014
26.08.2014

PLOURE SOBRE MULLAT

26.08.2014 | 00:00
PLOURE SOBRE MULLAT

L'Institut Nacional d'Estadística ha publicat les dades de l'enquesta sobre ocupació hotelera del mes de juliol. Els mitjans de comunicació s'han fet ressò del cofoisme del Ministeri per l'augment de viatgers i pernoctacions en el conjunt de l'Estat. Doncs bé, a la Costa Brava no han estat tot flors i violes. Les 422.322 persones allotjades en hotels han suposat una disminució de 27.856 respecte al juliol del 2013 (un 6,19% menys). I les 1.826.149 pernoctacions han sofert una baixada de 121.821 respecte el juliol de l'any passat (un 6,25% menys).
Lloret de Mar, amb 145.954 viatgers (un 34,56% del total de la Costa Brava), ha perdut 16,872 persones respecte al juliol de 2013 (un 10,36% menys). I les 883.887 pernoctacions (un 48,40% del total de tota la Costa Brava) han estat inferiors en 89.201 respecte al 2013 (un 9,17% menys).
A Lloret de Mar, plou sobre mullat. Si es compara el grau d'ocupació per habitacions del 77,68% del mes de juliol d'enguany amb el 82,73% del 2013, la baixada és del 5,05% .
També, pel que fa a la rendibilitat, els indicadors ADR (tarifa mitjana diària o facturació mitjana per habitació ocupada) i RevPar (ingressos per habitació disponible) són prou eloqüents. El juliol de 2013, amb una RevPar de 52,02 euros de mitjana els ingressos estimats, en el supòsit que totes les pernoctacions ocupessin habitacions dobles, haurien estat de 25,31 MEUR. Aquest juliol de 2014, amb la mateixa facturació mitjana per habitació, els ingressos haurien estat de 21,58 MEUR, és a dir, 3,72 MEUR menys (un 14,71%). Ostres!
A més, a partir dels primers dies de juliol, els ha agafat el cangueli als empresaris i ha esclatat una guerra de preus a la baixa que tindrà repercussions negatives per a la rendibilitat.
De costum, els hotelers de Lloret de Mar sempre han plorat, però aquest mes de juliol potser sí que les seves llàgrimes s'hauran afegit a la pluja que ha fet la guitza al turisme de sol i platja.
És cert que la meteorologia ha estat adversa. Sant Pere, com canta Sisa, va obrir les aixetes del cel. I el refrany "la vinya, pel juliol, no vol veure aigua, sinó prendre el sol", és adient per a la majoria dels visitants que detesten veure o beure aigua perquè vénen a torrar-se amb el sol durant el dia i amb alcohol durant la nit.
Ara bé, culpar al mal temps és una excusa de mal pagador. S'ha d'esbrinar si el sector hoteler no ha entrat en un declivi inexorable, arrossegant els sectors de l'oci nocturn, la restauració i el comerç.
Si en els pròxims mesos la situació no es redreça, com és probable, caldrà avivar el debat per sospesar els pros i contres d'un turisme de masses low cost. És una qüestió de supervivència!

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook