Espero que Santiago Vidal no m'ho tingui en compte si un dia m'ha de jutjar en un tribunal, però la seva propos?ta (més ben dit, del seu equip) de prohibir les majories absolutes en una possible Constitució catalana la trobo poc democràtica, ingènua i contradictòria.

Poc democràtica perquè limita el dret del poble a tenir un parlament que representi el més fidelment possible la seva voluntat, i si més de la meitat dels electors decideixen que volen ser governats pel partit Zeta, tenen dret que aquesta majoria absoluta es tradueixi a la cambra. Fins ara els sistemes electorals han oscil·lat entre dos extrems: la proporcionalitat pura i el reforçament de les majories. En la propor?cio?nalitat pura, el percentatge de vots i diputats coincideix. El refor?ça?ment de les majories dóna diputats extres al guanyador i barra el pas a les minories. El que no s'ha provat fins ara, que jo sàpiga, és l'extrem contrari: l'afebliment de la majoria, el càstig al guanyador. De fet, a Catalunya, n'hi hauria prou que el sistema fos estrictament proporcional per evitar les majories absolutes. Ni en els moments més hegemònics del pujolisme no va arribar al 50% dels vots. El dia que un partit assoleixi aquesta proesa quedarà demostrat que el poble li està atorgant poders extraordinaris.

Trobo ingènua la prohibició perquè seria molt fàcil d'esquivar. N'hi hauria prou de presentar el mateix partit, amb la mateixa imatge, però amb un nom oficial diferent en diferents circumscripcions. "Vota Zeta" voldria dir "Vota Partit Zeta" a mig país i "Vota Zeta Party" a l'altre mig.

I finalment, contradictòria. No es pot estar al mateix temps en contra de les majories absolutes i a favor d'un parlament de 105 escons elegits per circumscripcions comarcals, com proposa el projecte. La immensa majoria de les 41 comarques (si no se'n creen de noves) només elegiria un diputat, algunes n'elegirien un parell, i molt poques, una quantitat superior. Amb aquest sistema, molts dels vots al segon partit es perdrien, i no cal dir els del tercer i del quart. El gran beneficiat seria el primer partit, i el seu accés a la majoria absoluta no seria difícil. La proposta, doncs, per un costat afavoreix les majo?ries absolutes i per un altre les prohibeix. D'altra banda, un parlament petit de base comarcal implica que els vots d'algunes comarques valen fins a vint vegades més que els d'altres, i això és incompatible amb el principi d'igualtat de drets polítics. Però aquest és un altre debat.