Ara fa exactament cinc anys que es va engegar la campanya #novullpagar contra els peatges a les autopistes. Cinc anys després continuem pagant i ?aquesta és la novetat? sembla que per molts més anys. Els més optimistes entre els seguidors d'aquesta causa podrien pensar que hi havia una oportunitat de cara a l'any 2021, l'any en què han d'expirar la majoria de les concessions. Però el govern de Catalunya ja ha filtrat als mitjans de comunicació que la seva intenció és començar a substituir el sistema de cobrament actual als clients que fan servir les autopistes segons l'ús que en facin per un d'universal en forma de tarifa plana. Això passaria ja el 2019 on hi hagi concessions de la Generalitat. Potser és només un globus sonda, però si es confirmés que les coses van per aquí podríem pagar per via doble si volem poder circular per qualsevol autopista. Fins ara l'administració havia optat per la via de posar peatges a l'ombra i d'establir bonificacions per fer-nos creure que pagàvem menys, quan en realitat tots hem passat a finançar aquests descomptes a través dels pressupostos. I sense discutir el preu, tot i que ens cobren unes quantitats excessives per infraestructures que ?majoritàriament- ja estan més que amortitzades. Una reducció dràstica d'aquests preus seria la manera més justa de que siguin els que fan servir les autopistes els que contribueixin al seu manteniment, però tot apunta que sota el simbolisme d'aixecar les barreres ens convertiran a tots en finançadors solidaris. I si, tal com es diu, el model és el d'Àustria o Suïssa, la introducció de la tarifa plana obre la possibilitat d'incorporar les autovies a la xarxa per la qual no es podrà circular si no s'ha passat prèviament per caixa. A pagar tots!