14 de juny de 2018
14.06.2018

Menys fires, més oferta turística

14.06.2018 | 06:00

Qualsevol persona que escolti la ràdio d´una manera habitual s´haurà adonat que en els espais publicitaris han quasi desaparegut els anuncis habituals de marques i s´han omplert d´anuncis de fires i esdeveniments organitzats en tots i cadascun dels municipis de la demarcació. Cada poble o ciutat ha omplert el seu calendari amb esdeveniments organitzats pel mateix ajuntament o amb el suport d´aquest, amb èxit desigual, que tenen com a única finalitat atraure visitants d´un dia que facin una volta pel poble i gaudeixin de la gastronomia local. L´agenda va plena de fires de tot tipus i esdeveniments d´allò més variats. Ja no parlem només de les jornades gastronòmiques o les fires medievals. La cosa s´ha ampliat amb propostes més variades encara que en essència no difereixin gaire unes d´altres.
En aquests esdeveniments, es repeteixen els firaires, els grups musicals i les actuacions; fins al punt que és molt difícil diferenciar unes de les altres. Hi ha una explosió de fires i esdeveniments al llarg del calendari i en tota la geografia. Un fenomen molt similar al que va pasar amb els festivals. A més, l´eix temàtic que serveix d´excusa per a l´activitat sovint està mal treballada i no deixa de ser una simple excusa per fer «alguna cosa» al poble. Sembla que l´objectiu sigui únicament fer coses.
Costa d´entendre aquesta dèria si no és per la manca d´imaginació d´alguns i segurament, també, per la poca importància que tenen les àrees de turisme en els macrodepartaments de promoció econòmica a l´hora de decidir l´oferta de promoció del municipi.
I és que la veritat és que s´haurien de reduir dràsticament aquest tipus d´esdeveniments, si més no en aquells municipis amb potencial turístic.
I és que moltes ciutats de les comarques gironines són capaces d´atraure visitants i turistes durant un període significatiu del calendari –de març a octubre com a mínim– i, per tant, amb aquests fluxos estables de vistants el seu objectiu no hauria de ser aconseguir puntes altes de visitants al voltant d´un esdeveniment sinó augmentar el flux de manera constant. Això passa per teixir un catàleg de recursos, serveis i productes turístics que puguin ser consumits pels visitants que ja visiten el municipi atrets pels atractius de la ciutat. En definitiva, fer més atractiva l´oferta d´una manera estable i no només puntualment.
Això és gairebé impossible si la majoria de recursos es concentren en tres o quatre esdeveniments, que en definitiva són deu o dotze dies a tot estirar, i en canvi suposen una despesa molt important.
Si parlem de generar nous recursos, serveis i productes turístics, estem parlant de consolidar una oferta més estable –segur que menys brillant que alguns esdeveniments– durant vuit mesos.
Què pot fer algú que visita la nostra ciutat més enllà de comprar, menjar i visitar museus? Aquesta és la pregunta. I des de l´administració i els sectors implicats sovint costa donar-hi resposta. Perquè requereix pensar estratègicament i fer apostes a mitjà termini. És obvi que és més fàcil muntar una fira de qualsevol cosa que crear un catàleg de recursos, serveis i productes turístics que puguin ser consumits qualsevol dia i a qualsevol hora per qualsevol persona que decideixi venir a passar el dia al nostre municipi, però aquest és el gran repte. Si ens hi fixem, quan anem a una gran ciutat de referència, fem activitats que la ciutat ofereix durant tot l´any i això, en part, és el que fa atractiva una destinació urbana. La capacitat de generar una maquinària de recursos que sempre estan disponibles. Certament, sovint és una questió de volum, però no sempre. Són aquests recursos estables o semiestables el que consolida una destinació. Què és el museu Dalí sinó? Un recurs disponible al llarg de l´any que provoca desplaçaments. És cert que costa trobar recursos turístics, però no tant generar serveis i productes que consolidin la nostra oferta. Sobretot, si ja tenim un flux de visitants estable que venen igualment.
Però passa inevitablement per fer tres coses: ser capaços de pensar nous serveis i productes interessants per als visitants i això vol dir posar-se a la seva pell. No tenir por a errar i, per tant, oferir propostes que potser no funcionin. I finalment, dedicar menys recursos a esdeveniments i apostar per consolidar aquesta oferta atemporal.
Tot això suposa canviar l´enfocament que s´ha portat a terme en els darrers anys i segurament més esforços i alguns fracassos a curt termini, però molta més potència turística i èxit a mitjà termini. Algú vol provar-ho?

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook