El proppassat 27 d’octubre es va produir el canvi d’horari d’estiu al d’hivern. L’horari d’estiu està establert en UTC+2, mentre que el d’hivern en UTC+1. És a dir, la modificació consisteix en retardar el rellotge una hora. Sis mesos després, es produeix el canvi invers i l’avancem una hora per tal d’ajustar-nos a l’horari d’estiu. En principi, res de nou, des dels anys setanta del segle XX que ho estem fent així.

Però aquest any, el canvi d’horari ha estat objecte de polèmica arran d’una enquesta telemàtica realitzada pel Parlament Europeu, amb el resultat d’una àmplia majoria de participants -sobretot alemanys- que s’ha manifestat contra aquest canvi. No són uns resultats significatius ateses les característiques de la pròpia enquesta, però tanmateix n’ha anat ple i, òbviament, en el posterior debat mediàtic que s’ha general, s’ha plantejat el tema de la idoneïtat o no d’aquest canvi, i també com això pot afectar els alumnes, segons el seu rang d’edat, etc. I han sortit opinions de tots els colors.

Tanmateix, la majoria d’aquestes opinions, per regla general contràries al doble horari, freturaven en la meva opinió de la necessària contextualització en què cal inscriure el tema, i apuntaven unilateralment només cap algun aspecte concret que desaconsellaria el doble horari. Però si per solucionar un problema en creem de nous, potser que per aquest viatge no fan falta albardes. Així que pensem-nos-ho bé abans i guiem-nos per aquell savi principi que diu que sempre estarem a temps d’equivocar-nos. Perquè, quines conseqüències se’n derivarien?

Els alumnes dormen poc

La regulació de l’horari té com a objectiu l’aprofitament del màxim d’hores de llum solar, en combinació amb els usos socials, laborals, etc. I subsegüentment, amb l’estalvi d’energia. Però tampoc és el mateix que, en aixecar-se a les 7 del matí, sigui de nit o de dia. I sí, és cert que, centrant-ho en l’àmbit escolar, els nostres alumnes tendeixen a dormir poc, molt poc. Però és per culpa del canvi d’horari?

De fet, les propostes de modificació que s’han fet són bàsicament tres: Adoptar tot l’any l’horari d’estiu (UTC+2), adoptar tot l’any l’horari d’hivern (UTC+1) o adoptar tot l’any l’horari solar (UTC). Excloem combinacions que impliquin doble horari estiu/hivern perquè, segons es diu, el problema és precisament la pròpia noció de doble horari estiu/hivern... I amb què ens trobem?

Amb l’horari d’estiu durant tot l’any, resulta que el mes de desembre, a les 8 del matí, quan obren els instituts, encara seria fosc -a Girona, per exemple, el Sol no sortiria fins a un quart de 10-. Consideracions d’estalvi energètic a banda, ens sembla això aconsellable?

Si, en canvi, s’adopta per a tot l’any l’horari d’hivern, el mes de desembre es farà de dia un quart de 9, però aleshores el mes de juny es farà fosc a les 8 de la tarda, mentre que el Sol haurà sortit a un quart de 6 de la matinada, amb les eventuals distorsions que això comporta per al son -estem fets com estem fets-, àdhuc haurem desaprofitat que es faci de dia a un quart de sis de la matinada... No sembla més lògic aixecar-se quan s’acaba de fer de dia?

Finalment, si resulta que s’implanta l’horari solar, aleshores el mes de desembre se’ns faria de dia a un quart de 7, però a dos quarts de cinc de la tarda ja seria fosc. A l’inrevés, el mes de juny es faria de dia a un quart de cinc, i de nit a dos quarts de vuit de la tarda.

Cap d’aquests models presenta cap millora de conjunt, i d’haver-n’hi alguna, és anecdòtica i queda àmpliament descompensada pels desajustaments que provoca. De veritat volem que a l’estiu es faci de dia a les quatre i quart, o a l’hivern de nit a les quatre i mitja? I què en trauríem?

Mals hàbits

I és que, a més a més, tampoc el doble horari actual té res a veure amb temes amb els quals se l’ha relacionat, com ara els horaris dels àpats o l’hora d’anar a dormir. Si a Catalunya dinem a les 14h i a Anglaterra ho fan a les 13h, en realitat estem dinant en el mateix moment perquè quan a Londres són les 13h, a Girona son les 14h. I si els alumnes dormen poc perquè tenen molts deures escolars, o estan veient OT, o són a les xarxes fins a les «tantes», doncs això és una disfunció que dependrà del que sigui, però no del canvi d’horari.

I si algú es pregunta per què els anglesos van una hora més tard -a banda que també podríem respondre preguntant-nos per què condueixen per l’esquerra-, doncs resulta que hi ha un altre factor: les hores de llum, que depenen de la latitud geogràfica, mentre que l’hora depèn de la longitud. Estem pràcticament en el mateix fus horari, però en diferent latitud.

Així que, tot plegat, deixem el doble horari estiu/hivern com està, i no enredem més la troca.