El Govern espanyol ha llançat una d'aquestes ocurrències a les que ja ens té acostumats. Diu que estudiarà l'opció de que a partir de 2040 no es permeti vendre cotxes de benzina, dièsel i híbrids a Espanya. L'aposta és pels cotxes que van amb electricitat i, qui sap si amb hidrògen. Pretendre pensar i decidir quina serà l'evolució de l'energia en els propers vint-i-un anys és imposible. Pensi només on estàvem fa 21 anys. Quantes coses han passat que eren llavors inimaginables?

Cert, hi ha necessitat de reduir la contaminació originada pels combustibles depenents del petroli i el carbó. Fins i tot xinesos i indis, els dos països amb més contaminació ambiental del món, ja ho reconeixen. Ara bé, creure que es pot determinar l'evolució del mercat de l'automòbil és molt descarat. Els grans fabricants ho estan investigant tot. Des de les noves energies d'hidrogen fins el gas natural. De fet, la contaminació que ofereixen els cotxes de dièsel i benzina avui no tenen res a veure amb fa deu anys. Avui per avui, conduir un cotxe elèctric no és tan bonic com sembla. Es necessita recarregar sovint per fer molts quilòmetres i el seu cost de compra és alt. La investigació i construcció d'un cotxe no es fa d'un dia a l'altre. Canviar els sistemes de producció i manteniment no és cosa de dies. Hi haurà moltes proves i errors. S'hauran de fer molts números. També ens fan creure que l'electricitat cau només del cel i no és així. Per generar electricitat també es contamina. I de vegades, molt. Qualsevol estratègia de model energètic no pot ser només creada en un país. L'evolució serà global o no serà. La demanda del mercat és molt més potent que qualsevol directriu intervencionista que, com sol passar, pot ralentitzar el progrés més que facilitar-lo. I qui sap, potser per al 2040 ja tots els cotxes seran autònoms.