La consultora Cambridge Analytica va desaparèixer ara fa sis mesos després de l'escàndol provocat quan es va conèixer que havia utilitzat dades personals d'usuaris de les xarxes socials per generar una estratègia política i influir a diferents processos electorals. El seu èxit més sonat va ser la victòria de Donald Trump a les presidencials dels Estats Units. Alguns països van obrir llavors processos penals a partir de les demandes presentades o per iniciativa pròpia. Sense anar més lluny la Gran Bretanya acaba d'imposar una multa a Faceboock per aquest cas en considerar-se demostrat que quan va facilitar les dades dels seus usuaris a la consultora es va saltar la llei de protecció de dades i va permetre utilitzar informació personal sense un consentiment específic. A Espanya aquest dimecres es comença a debatre al Senat una nova legislació sobre la protecció de dades i els drets digitals que impedirà a gairebé tothom que pugui fer el mateix però que sorprenentment permetrà que els partits polítics puguin utilitzar el rastre digital de qualsevol ciutadà i les opinions polítiques expressades per fer-li un perfil ideològic. Aquesta va ser una proposta inclosa pel grup socialista al congrés, que va rebre el suport de tota la resta de grups. Molts juristes es posen les mans al cap davant de la possibilitat que s'acabi aprovant la nova legislació que també considera que la propaganda electoral no és assimilable a la de tipus comercial i que, per això mateix, es podrà enviar per qualsevol sistema electrònic als comptes dels usuaris a les xarxes socials o als seus dispositius personals. Tot plegat una demostració més que els partits -tots ells, sense excepció ni diferències entre els vells i els nous- són incapaços de protegir-nos dels seus propis abusos i que la política és una activitat massa important per deixar-la en mans dels polítics.