24 de febrer de 2019
24.02.2019
Diari de Girona
editorial

Els Patinets, un nou problema Urbà

24.02.2019 | 06:00
Els Patinets, un nou problema Urbà

Els nous models de mobilitat semblen haver seduït una part de la ciutadania després d'uns anys intentant instal·lar-se a les ciutats com a alternativa als vehicles tradicionals, i han deixat de ser anecdòtics per assentar-se en els espais urbans, alhora que s'aplaudeix l'evident reducció d'emissió de gasos contaminants. Però tota novetat comporta una regulació. I la realitat empeny sempre les administracions en una direcció o una altra. Ja sigui com a conseqüència de la globalització o de la tecnologia, els costums de la societat muten a un ritme accelerat, de manera que les lleis han d'anar adaptant-se als reptes plantejats pels nous usos. Del lloguer turístic a l'aparició dels VTCs i a la gentrificació de les ciutats, tots aquests canvis reclamen una resposta política que posi ordre al que podríem anomenar «efectes secundaris» del progrés. Un dels darrers casos és el creixement de patinets als nostres carrers; de moment, més a les grans ciutats que a poblacions de menor dimensió com les de les comarques gironines. Si en els últims temps ja ha resultat conflictiva la cohabitació de vianants i ciclistes, ara hi hem d'afegir uns patinets que agafen unes velocitats prou significatives.
L'absència d'una regulació clara que faciliti la coexistència harmònica entre els usuaris dels anomenats Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) i els vianants també s'està demostrant, com a mínim, problemàtica. Entre altres motius perquè, en créixer el seu ús d'una manera sobtada i desordenada, es plantegen moltes qüestions que necessiten ser reglamentades de forma imperiosa. Per exemple, la velocitat que poden assolir, superior als vint quilòmetres per hora, suposa un risc per als vianants, llevat que estiguin específicament designats els carrils d'ús exclusiu per als VMP. D'altra banda, en usar espai públic per aparcar, cal preguntar-se si haurien de pagar algun tipus de taxa o impost. Són qüestions que reflecteixen l'efecte d'aquesta metamorfosi social, la solució exigeix ??una major celeritat per part de les autoritats municipals abans que sigui massa tard. A les comarques gironines, Lloret de Mar és el municipi que està més avançat. Està previst que s'aprovi una ordenança els pròxims mesos per entrar en vigor abans de l'estiu, que és quan proliferen més aquests vehicles. A Platja d'Aro també s'estan gestant canvis en l'ordenança de circulació. A Girona, de moment, no hi ha cap previsió.
Al final, les administracions no poden girar l'esquena a les noves demandes, però sí ordenar el seu ús de la manera més convenient per al conjunt de la ciutadania. I és que pensar que el mercat pot dirimir una problemàtica tan complexa com aquesta sense comptar amb una decidida i ferma actuació pública resulta senzillament ingenu. El problema és aconseguir que els patinets puguin circular amb seguretat per a ells mateixos, per als vianants i per a la resta de vehicles, sense posar tants impediments que facin inviables els desplaçaments urbans en patinet.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook