De ben segur que a molts lectors, sobretot els que tenen formació en empresarials, màrqueting, publicitat i recursos humans, la paraula Maslow no els resulta estranya. Dic això perquè la va fer globalment popular un psicòleg nord-americà estudiós de la motivació humana: Abraham Maslow, que va morir fa gairebé cinquanta anys, el 1970. Prop de trenta anys abans havia encunyat la seva teoria psicològica sobre la jerarquia de les necessitats de l'ésser humà, que va ser plasmada gràficament en un piràmide de cinc nivells o pisos esglaonats coneguda com la piràmide de Maslow.

Doncs bé, a Johannesburg es troba des de fa uns cinc anys el primer hotel del món amb la marca Maslow. L'he pogut veure amb els meus ulls i en ell vaig haver d'allotjar-me recentment. És un edifici en forma de piràmide truncada de cinc pisos. I com que això dels cinc pisos no indicaria res així tot sol, haig d'afegir que davant la façana, en el seu accés, llueix el cognom del psicòleg convertit en marca i, al seu costat, un element gràfic representant una piràmide de cinc nivells que indubtablement recorda la de la teoria psicològica. Aquest assumpte no acaba en el que sembla un enginyós exercici creatiu i una insinuació als clients reals i potencials de l'establiment que coneixen la teoria de Maslow. La cosa no ha acabat amb aquesta picada d'ullet: hi ha un segon hotel Maslow, aquest a una altra ciutat sud-africana, Pretòria, que encara no ha arribat a l'any d'existència i el qual també he pogut visitar. Es troba al si d'una torre i en el mateix edifici hi ha, en ordre vertical, habitacions de tres nivells d'estrelles, comercialment considerats: les plantes inferiors són d'un hotel de 3 estrelles; les intermèdies, de 4; i les més altes, de 5. A la vista de l'èxit de la seva marca Maslow, el grup hoteler que utilitza preveu consolidar-la i assignar-la a més hotels en el futur.

Fins aquí la referència a aquesta marca singular, en homenatge a un psicòleg clau en el món empresarial. I a continuació faig un comentari sobre un altre hotel que porta una marca evocadora d'altres temps, dels anys daurats de l'aviació nord-americana intercontinental: TWA, abreviació en sigla de Trans World Airlines.

Des del passat dia 14 de febrer els nostàlgics de la marca TWA així com els consumidors desitjosos d'estrenar un hotel nou poden efectuar ja reserves entre les 512 habitacions que a partir del pròxim 15 de maig estaran disponibles en el programa de soft opening del nou establiment ubicat a l'aeroport JFK de Nova York. Un hotel la construcció del qual va donar començament a la fi de 2016, i que els seus propietaris i operadors pretenen que esdevingui emblemàtic. No és un hotel qualsevol i els preus de tarifa de les habitacions més barates comencen en 224 dòlars més taxes per nit. Serà a la tardor, uns mesos després del començament de la seva activitat i en data encara no concretada per l'empresa, quan se celebrarà un gran esdeveniment amb motiu de la cerimònia d'inauguració oficial d'aquest nou hotel.

Afegits a l'antiga terminal de TWA, un edifici d'alt valor arquitectònic, s'han construït dos edificis nous de sis plantes cadascun que la flanquegen. I segons el projecte en el qual s'ha treballat, l'hotel aprofitarà les instal·lacions antigues per disposar del que, segons l'empresa, serà el vestíbul hoteler més gran del món amb els seus més de 18.500 metres quadrats de superfície. Amb sis restaurants i vuit bars, val la pena dir que un d'ells estarà dins d'un antic avió Lockheed Constellation condicionat per a la seva nova funció, com a homenatge a un model que l'aerolínia operava en la dècada dels 50 i primers anys 60. Tot, com es pot deduir, està relacionat històricament amb aquella companyia que competia amb la Pan Am, protagonistes ambdues del duopoli en els vols internacionals i intercontinentals dels Estats Units abans de la liberalització que va introduir el president Jimmy Carter i que va significar la progressiva decadència de totes dues i la seva posterior desaparició. Una competència ferotge que va quedar molt ben reflectida en la pel·lícula L'aviador, protagonitzada per Leonardo DiCaprio, i guanyadora de cinc Oscars.