Ningú dubta de la importància d'ensenyar matemàtiques, música o ciències socials, matèries de les quals tothom en coneix les virtuts. Al contrari d'aquestes disciplines, l'arquitectura ha passat tradicionalment de puntetes per les aules del nostre país, on la seva presència ha estat pràcticament insignificant.

La introducció de l'arquitectura als centres escolars ha demostrat obrir la ment dels estudiants a nous horitzons, conrear el seu amor pel misteri que s'oculta en noves formes i reconèixer les necessitats individuals, facilitant la imaginació d'un entorn més favorable per al seu benestar.

Les arrels de la nostra comprensió de l'arquitectura, com plantejava Peter Zumthor, resideixen a les nostres primeres experiències arquitectòniques. Per aquest motiu, el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) ha impulsat el seu coneixement entre els infants del país en els darrers anys. La reeixida experiència del projecte «Ensenyar arquitectura, aprendre arquitectura» realitzada a la Demarcació de Girona n'és un exemple. Aquest impuls ha guanyat força, des de 2017, amb l'aprovació de la llei de l'Arquitectura, que promou l'ensenyament d'aquesta disciplina en les escoles i reconeix la professió com una activitat al servei de les persones.

Un dels reptes que es plantegen en el disseny d'iniciatives pedagògiques centrades en l'arquitectura és aconseguir fer perdurar en el temps els efectes positius del seu coneixement. L'arquitectura és el pont que connecta la raó amb l'emoció; que materialitza amb harmonia el diàleg entre la matemàtica i l'estètica. És una disciplina essencialment integradora, que estimula la reflexió i també la comprensió de l'individu i del món. Per això, és important que aquests beneficis acompanyin els infants al llarg de tota la seva vida.

Conscients d'aquest paper transformador de l'arquitectura, el COAC presenta el projecte educatiu Arquiescola, que articula propostes innovadores i transversals per introduir-la en el dia a dia dels més menuts. Així mateix, la seu del Col·legi d'Arquitectes a Girona acollirà, fins al 28 d'abril, la maqueta d'una ciutat realitzada per 75 alumnes de quart curs de primària del CCE Montessori Palau Girona. En el procés d'elaboració de la maqueta, els joves participants han treballat la visió crítica i constructiva de l'espai, s'han familiaritzat amb estratègies sostenibles i han pogut donar resposta als seus anhels com a habitants de les ciutats del futur.

Testimoni i generadora de vida, l'arquitectura és clau en el desenvolupament de les persones i la societat. Com més aviat apropem l'arquitectura als infants, abans podrem canalitzar els seus beneficis individualment i col·lectivament.