Hi ha rècords que resulten alarmants. Ens referim a les xifres dels accidents laborals i de trànsit. I tot i que algunes de les definicions d'accident són «esdeveniment casual que comporta un dany, que té conseqüències funestes» o «per casualitat, per cas fortuït», resultaria massa simple atribuir l'augment del nombre d'accidents els últims temps a causes fortuïtes o a casualitats. En el cas dels accidents laborals cal analitzar aspectes com excés d'hores ­laborals en determinats sectors, manca de protecció, intrusisme abundant o una inspecció de treball que no disposa dels mitjans suficients per realitzar la seva tasca de forma eficaç. L'informe de sinistralitat laboral que s'ha conegut aquesta setmana posa especial èmfasi al gènere, confirmant el creixement del nombre de dones que pateixen accidents laborals amb baixa a Catalunya, especialment en el cas de les treballadores amb contracte eventual.

Existeix una relació de causa efecte de a major activitat laboral, més accidents en el treball, però aquest fet obliga a posar remei a unes deficiències estructurals. Ens ha d'alarmar i de preocupar que l'any passat el nombre d'accidents laborals amb baixa creixés un 6,15% a les comarques gironines i que, en alguns casos, com a la Garrotxa, l'increment fos del 25%, convertint-se en un dels més elevats de Catalunya. Ripollès i Pla de l'Estany també han registrat importants increments.

El mateix està passant amb els accidents de trànsit. Després d'uns anys de progressius descensos, hem retornat a increments anuals: 45 persones van perdre la vida a les nostres comarques l'any passat. La majoria d'accidents són per errades humanes: un de cada quatre accidents amb víctimes del 2018 es va produir per una distracció, però també entren altres factors, atribuïbles a les administracions públiques. Quan en un tram d'11 quilòmetres, el de la C-63 a l'altura de Vidreres, s'han registrat més de 200 accidents en deu anys (10 morts i més de 300 ferits) existeix una greu negligència dels responsables polítics que gestionen la competència de la carretera.

Resulta imprescindible tornar a nivells descendents de sinistralitat en totes les seves facetes. La societat ha de ser conscient d'això i els responsables de trànsit han d'incrementar la seva feina per garantir una conducció més segura en tots els aspectes. També és imprescindible dotar de major seguretat a l'àmbit laboral.