La modernització de l'administració ha d'anar de la mà de les necessitats i les formes de fer dels nous temps, que són a la vegada les demandes i les actituds que exigeix la ciutadania. I en conseqüència aquest és un repte constant per a la seva finalitat.

Del problema dels papers i dels tràmits se n'ocupa cada cop més la tecnologia. En les polítiques públiques i la qüestió relacional, la tecnologia -webs, apps, xarxes socials- hi pot ajudar, però la solució passa per les persones, per escoltar-les, per implicar-les i donar-los espais i eines per decidir, ja que política té com a finalitat la gestió dels conflictes públics i socials.

Si hi ha algun fenomen que es mantingui «sòlid» en la nostra societat actual i que permet entendre i explicar el seu funcionament, és el conflicte -parafrasejant el sociòleg polonès Zigmunt Bauman, creador del concepte «Modernitat líquida», en la qual cap dels elements essencials que han configurat els nostres sistemes polítics i socials es mantenen. El conflicte continua sent present i la necessitat de gestionar-lo i solucionar-lo, també. Però cal incorporar «noves» maneres.

Els governs i les seves administracions són els encarregats de la seguretat i l'estabilitat de la societat en un context polític democràtic. Un context en el qual els ciutadans i ciutadanes tenen cada cop més possibilitats de participar en la presa de decisions pública i d'incidir en l'aplicació de les polítiques, i, per tant, en les solucions.

És per mitjà de l'anàlisi i la gestió dels conflictes que l'administració es pot modernitzar, dels conflictes de la ciutadania i els de la mateixa administració.

Malgrat que pugui semblar obvi, parlem de la necessitat que siguin les persones implicades i afectades en un conflicte les que decideixen la manera de solucionar-lo. Això aplicat al món públic, enfront d'una situació de conflicte, comporta crear espais i processos d'anàlisi i de diàleg per tal d'arribar a un acord o de generar un consens per després actuar i intervenir. Actuar o intervenir des de les capacitats i recursos de cadascuna de les parts implicades i afectades, és a dir, no només des dels governs o de l'administració, sinó també des de la societat.

Fins avui aquesta no ha estat la manera de fer dels governs i de les administracions. Els criteris tècnics estàndard i processos unilaterals s'han imposat com a solucions i han generat insatisfacció parcial o total en la ciutadania, ja que sovint la solució aportada ha estat limitada en el temps, és a dir, que ha durat poc, i no ha estat acceptada per alguna de les parts afectades i, en conseqüència, no respectada, de manera que ha generat confrontació.

No estem dient que els tècnics i tècniques de l'administració no disposin dels coneixements sobre el contingut de determinades problemàtiques, però sí que sovint els manquen competències i recursos per tractar de compartir i construir propostes de solució implicant les persones i organitzacions afectades pel conflicte, de tal manera que sigui en els espais de trobada i de gestió d'aquests conflictes on es generi i es treballi aquesta solució. I és des d'aquesta manera de fer que es pot modernitzar l'administració i les polítiques públiques, ja que la finalitat de les mateixes és trobar una resposta als problemes i conflictes dels i amb els ciutadans i ciutadanes, de forma satisfactòria i que duri en el temps.

De tot plegat en parlarem el proper dia 21 de gener al matí a partir d'exemples de serveis actuals de mediació comunitària i de gestió de conflictes públics i projectes innovadors a la Jornada sobre mediació i gestió de conflictes que organitzen la Fundació UdG i els estudis de Dret i Ciència Política de la UOC.