S accepta i és àmpliament coneguda la tesi que explica que les empreses competeixen en oceans vermells i oceans blaus. En els oceans vermells, la competència és ferotge i l'aigua es tenyeix de roig pel color de la sang d'empreses rivals que lluiten per mantenir la seva posició i guanyar quota de mercat. Cada centímetre és clau, està ocupat i s'ha de guanyar a mossegades. En canvi, en els oceans blaus, la competència esdevé un aspecte poc important gràcies a les estratègies de diferenciació que permeten generar nous espais de mercat a punt per ser explotats.

A Catalunya tenim la sort de treballar i competir, a escala local i global, més de 265.000 empreses actives amb assalariats. I cadascuna d'elles navega pel seu oceà amb la seva mida i circumstància, el seu sector, el seu dia a dia, la seva història, les seves debilitats i fortaleses, les seves alegries i decepcions, els seus èxits i els seus fracassos... L'oceà català és ampli, variat, complex, i diferent per a cada una de les més 265.000 empreses. Però naveguem sobre cloves de nou. Sigui del color que sigui l'oceà que creuem avui -cadascú el seu-, siguin del color que siguin les aigües que naveguem guiats per la nostra perícia i estratègia, el que és segur, ho dic amb tota la gosadia (i qui ho senti diferent que tiri la primera pedra), és que viatgem sobre una clova de nou. Som petits. Catalunya és un 0,1% de la població mundial i un 0,28% del PIB, aproximadament. Dit d'una altra manera, si demà tanquessin totes les empreses del país, el PIB mundial cauria menys de 3 dècimes i llavors potser, a l'altra punta de món, les notícies farien alguna referència al Barça, a Messi o al Celler de Can Roca.

Navegar sobre una clova de nou, en un oceà tan immens, és una gesta incommensurable. Una proesa. Cal ser valent, eficaç, àgil. En el món actual i en el món que ve és imprescindible aportar valor per ser competitiu i sobreviure. Valor que molts cops trobem en el coneixement. Cal arribar al detall, cal tenir experiència, cal una visió de conjunt que permeti relacionar punts i, alhora, una visió profunda. Coneixement. És indubtable, doncs, que la formació, i especialment la formació tècnica especialitzada, és un pilar d'aquesta economia del coneixement, que prestigia l'ofici en l'economia productiva, que genera llocs de treball amb valor afegit, que orienta perfils professionals a la demanda de la indústria. La formació genera un valor irrefutable per a l'economia, l'empresa i la societat. De la mateixa manera, cal crear valor innovant. Focalitzant en la capacitat dels nostres productes, processos i serveis de generar un avantatge competitiu. Innovar és fonamental per garantir la supervivència de les companyies i, si pot ser, la seva sostenibilitat i èxit. Les activitats d'innovació o d'innovació aplicada permeten a les empreses llançar novetats al mercat, crear millors productes o productes radicalment nous, optimitzar, replantejar i automatitzar processos productius i la seva organització -reduint costos, assegurant qualitat-, i conceptualitzar, implementar i oferir nous serveis. Coneixement i innovació són indispensables per ser competitiu avui i seguir-ho essent demà a través del valor afegit.

I això no significa només fugir d'oceans vermells cap a oceans blaus. Una empresa competitiva és tant la que mossega fort en oceans vermells com la que es mou amb agilitat cap a nous oceans blaus. Segurament cal combinar la fortalesa de sobreviure en oceans vermells amb l'estratègia de saber-ne trobar de blaus per poder explicar la història d'empreses duradores i consolidades. Formar-se, conèixer el sector, la tecnologia, la competència, el client, innovar, transformar i perfeccionar-se són sempre capítols de qualsevol manual de supervivència.

Entitats com la Fundació Eduard Soler i el centre tecnològic Eurecat treballem i col·laborem en àmbits estratègics com la formació tècnica especialitzada i la innovació aplicada. Col·laborem per ser més complets, més eficients, més útils, i ho fem al servei de les millors eines que tenim per a la generació de riquesa i benestar, de les millors màquines del país per a la creació d'activitat econòmica, progrés i prosperitat: les empreses. Treballar junts ens fa més forts i alhora ens permet ser més ambiciosos en els nostres plantejaments i en la nostra missió d'ajudar les empreses a navegar per aquests oceans, ja siguin blaus, vermells, morats o liles.

La terra conté aproximadament 1.386.000.000 quilòmetres cúbics d'aigua, que cobreixen el 71% de l'escorça terrestre i el 96,5% dels quals es concentren en els oceans. Tant en amplitud com en profunditat, el tema podria donar molt de si. Però bé, que em perdonin els professors W. Chan Kim i Renée Mauborgne, que el 2005 van publicar el famós llibre Blue Ocean Strategy, però aquest escrit no tracta dels oceans i del seu color. No tracta d'estratègies de diferenciació ni d'intel·ligència competitiva. Tracta de la clova de nou. La nostra petita clova de nou que navega per aquests immensos, inabastables, oceans. Fa anys, abans de la fusió dels centres tecnològics que ha tingut lloc a Catalunya, vaig assistir a una conferència on algú, en algun moment d'inspiració metafòrica, explicava que quan s'unien i es feien treballar junts, un conjunt de bastonets fràgils i trencadissos, aquests esdevenien, amb la suma de tots i actuant plegats, una estructura sòlida, potent, indestructible. Doncs bé, avui ja hem unit els bastonets i, ara, amb ells, estem construint un vaixell. La suma multiplica.