El turisme a casa nostra és una història d'èxit, que ha transformat les mentalitats, que ha ajudat al canvi social, i que és una font de riquesa per a tots. Avui som allò que es diu una destinació turística madura. Amb preus elevats, i que li cal polítiques imaginatives, que juguin amb les noves tecnologies, i potenciar nínxols de mercats nous que cal cuidar.

La consultora nord-americana STR publica un informe sobre la competitivitat de preus dels hotels espanyols, i pensin que a la Costa Brava, al costat d'algun hotel d'alta gamma, hotels boutique i cases rurals interessants, tenim un estol d'hotels antics, i que els cal ser actualitzats de forma urgent. Així, l'informe STR mostra que mentre els preus d'hotels de gamma alta a Madrid i Barcelona tenen una mitjana de 146 euros, a Istanbul, amb un turisme recuperat després dels atemptats islamistes, la mitjana és de 86 euros. Al Caire, els preus d'hotels similars són de 99 euros. La diferència de preus entre Balears i Canàries amb la Riviera turca supera el 23%, a favor d'aquesta. Al centre vacacional egipci Sharm el-Sheikh, la diferència voreja el 50%. Em diran, Turquia queda lluny, però és molt potent per atreure mercat britànic i alemany, que deixarà de venir a casa nostra.

És cert que els darrers anys es potencien, a Girona també, hotels que cerquen un públic amb recursos, i un turisme cultural que cal fomentar. Vegin la Casa Dalí a Figueres, que hauria d'haver sigut bandera dels ajuntaments locals, de fa anys. Es vol potenciar el turisme adaptat a les persones amb discapacitat, amb entorns inclusius, tant a hotels com a càmpings, i serveis pensats per a aquest nínxol de mercat. O el turisme esportiu, on el paisatge atractiu i suggeridor ho és tot. Un element interessant seria potenciar el paper del turisme intern. Com fan a les Canàries, on els turistes del territori gaudeixen del descompte del transport aeri, i de preus rebaixats als hotels. Iniciar campanyes d'aquesta mena, per períodes llargs, entre les comarques gironines i el camp de Tarragona, entre l'àrea metropolitana i les terres de ponent, pot ser un recurs per ajudar a desestacionalitzar les temporades, ara que el canvi climàtic allargarà sí o sí el bon temps. I podem sortir-hi guanyant.