25 de febrer de 2020
25.02.2020

Tecnologia, empreses i governs

25.02.2020 | 00:07

L'enginyer britànic George Stephenson va presentar la locomotora de vapor el 1814. Així, la primera línia fèrria entre dues ciutats angleses es va inaugurar el 1821. Deu anys després també hi havia trens a França, Alemanya, Àustria i Rússia. El pintor estatunidenc Samuel Morse va enviar als seus amics un breu telegrama el 1837. El teler mecànic va començar a funcionar en el primer tram del segle XIX. Per a les màquines i les fàbriques calia disposar de carbó i ferro, així que, de cop i volta, els països que en posseïen van cobrar un notable avantatge.

El sistema de producció de les màquines era més ràpid i barat. Elles no havien de menjar ni descansar, com les persones.

La formació dels empleats que necessitaven contractar els fabricants era escassa, i el nombre de treballadors als quals els calia una feina, elevat. Per aquesta raó, els sous eren tan baixos com dures les condicions.

Els propietaris, els burgesos, no volien que els nobles ni l'Estat els manessin. Reclamaven via lliure per obrir-se camí.

Aquella situació tenia moltíssimes similituds amb l'actitud i les exigències dels actuals gegants digitals, elevats molt per sobre dels governs i, encara més, dels seus clients i usuaris.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit