Ostres

salvador tarradas gualta

En el discurs d'agraïment per l'Anxova d'Or que se li va concedir a l'Escala, el professor Sala i Martín va exposar la tesi que l'home ha pogut arribar a la lluna gràcies a l'anxova salada (sic) ja que, en poder conservar els aliments, la gent va poder dedicar-se a feines no productives com llegir, estudiar, filosofar, escriure i progressar fins a viatjar a l'espai.

Jo també tinc una teoria: gràcies a les ostres, Sala i Martín seria economista i professor a la Universitat de Colúmbia. Efectivament, al segle I dC, els romans van fundar una colònia marítima a la costa laietana, en un indret sense interès estratègic, amb aigües innavegables per poc profundes, però que posseïa una gran abundància d'ostres que es van fer molt famoses a tot el món romà i que deurien combinar molt bé amb el vi blanc de Baetulo (Badalona). Sense les ostres, no hagués existit Barcino ni la Universitat de Barcelona, on va estudiar ciències econòmiques.

R11 versus RG1

Joan Benet girona

Hem de saber que fins que no posaren la doble via per Granollers, a començaments de la dècada de 1960, la via principal era la de Mataró.

Tenim un impàs als jocs de Barcelona de 1992. Es tragué la via del Poble Nou i es posà pel Clot i la Sagrera. Això l'allargava més. Mercè Sala, presidenta de Renfe, posà rodalies a les ciutat importants, com a Barcelona. Abans del 92, Granollers tenia ja trens de rodalies, 10, Sant Celoni 5 i dos matinals a Massanes. Els trens de Girona sortien de Barcelona Terme (estació de França), Clot, era un abaixador i un semidirecte a més s'aturava a Granollers i Caldes i a Girona hi era en 1 hora i 17 minuts. Encara que un altre semidirecte s'aturava també en altres estacions i s'hi estava 10 minuts més. Tot depenia de les hores. Era la via de Granollers. Per la costa un semidirecte, via Mataró a més de Badalona, el tren s'aturava a Mataró, després a totes i s'estava poc més de dues hores fins a Girona. Ja quan al 1992 començaren a entrar les rodalies, canviaren també les estacions de sortides, però no la del Clot, on passen tots els tren. Tots el trens començaren a aturar-se a Sant Celoni, però no a Granollers, i amb el temps la via passà a ser la de Sant Celoni. Així fent la sortides del Clot, via Sant Celoni havent-hi els Catalunya Exprés, 140 km/h de velocitat màxima; aquests s'hi estaven 1 hora i 5 o 10 minuts. Mentre un Regional, que s'atura a més estacions, 1 hora i 20. Sant Celoni estaria a mig camí.

Actualment, de Sant Celoni a Barcelona és territori de rodalies i els trens s'estan 50 minuts al Clot; Sant Celoni té cada mitja hora un rodalies. També Granollers té els seus rodalies i a més cada hora té un tren a Martorell. Així l'R11 va a redós dels rodalies i el que és la mitja distància sols agafa la seva màxima velocitat, 160 en el tram de Girona. S'està 33 minuts per fer els 47 quilòmetres que separen Sant Celoni de Girona. Els regionals s'hi estan 12 minuts més, encara que tot sol ballar del Clot a Girona, per Mataró, s'està 2 hores ben bones. La via de Mataró, la més saturada, té un rodalies cada 10 minuts. Així que seria impossible tornar a posar semidirectes cap a Girona. Ara els trens són via Sant Celoni o Mataró. I a Sant Andreu un cartell indica la direcció de l'R11 a Portbou, via Girona. És que n'hi ha una altra? I mentrestant esperant els nous trens de rodalies que aniran a 160 km/h màxim, però per on?

Suport

Josep Riuró Casas GIRONA

Amb aquest escrit voldria donar suport al Diari de Girona, al seu director i també als periodistes i columnistes que treballen en aquest mitjà. Aquesta colla de capcigranys que ataquen un mitjà de comunicació perquè no els agrada el que publica i s'autoanomenen defensors de les llibertats i de la seva puresa de sang demostren ser uns feixistes i nazis del més alt rang.

Aquestes pintades, aquest penjar la imatge del rei en una comissaria dels Mossos de trànsit fa pena i vergonya. Podríeu anar a Perpinyà i pintar el faristol d'aquells que no tenen dret a fer-lo servir i penjar-los la llufa a l'esquena.