Opinió

El fangar dels candidats amb la Zona de Baixes Emissions

Fa molts anys, tornant d'Holanda en un viatge amb uns quants amics, vam anar a parar a una ciutat petita on no podien circular els cotxes. Hi havia un gran aparcament a l'exterior on era obligat deixar el vehicle, fet que et permetia anar a peu fins al centre. No recordo el nom perquè van arribar a aquell punt per casualitat. Els carrers eren plens de visitants, tot i que no s'hi celebrava cap esdeveniment espectacular, com és Temps de Flors. M'he imaginat moltes vegades una Girona que s'assemblés a aquella ciutat i la impopular Zona de Baixes Emissions (ZBE) podria ser l'oportunitat perfecta per arribar-hi. De fet, ja es va fer un gran pas quan es va restringir la circulació al Barri Vell, on és un plaer passejar sense que gaires vehicles et molestin, a excepció d'algun ensurt com el de la setmana passada.

Ara s'ha d'afrontar la ZBE per a Girona perquè és obligatori per normativa, encara que a alguns dels partits polítics els incomodi i d'altres considerin que ja hauria d'estar enllestit. El projecte és un fangar, i per això s'han anat fent passes, cap d'elles comprometedora per no atiar el fantasma de la impopularitat de la mesura poc temps abans d'unes eleccions municipals. Tots els aspirants a governar Girona els pròxims quatre anys saben que hauran de fer front a crítiques ferotges quan apliquin la Zona de Baixes Emissions. Coneixen els precedents en aquells carrers que en un moment o altre s'han convertit en quasi exclusius per a vianants, tot i que és cert que a mesura que passa el temps comerciants i veïns acaben convençuts dels beneficis del canvi.

El perill de la nova mesura és que s'apliqui sense haver pensat i executat les solucions a la mobilitat. Tots els candidats parlen d'aparcaments dissuasius i de transport públic. A Barcelona, per exemple, es va posar en marxa la ZBE sense tenir en compte als ciutadans. Esperem que Girona n'hagi après.

Subscriu-te per seguir llegint