Opinió

La ventafocs de Rodalies

Ara que els problemes de Rodalies semblen no tenir aturador, l’R3, la línia de Barcelona a Puigcerdà, que passa per Vic i Ripoll, es torna a reivindicar com l’ase dels cops i la ventafocs d’una xarxa ferroviària precària. Si a Gavà es va cremar un quadre de senyals, a Manlleu es va organitzar un autèntic espectacle pirotècnic, amb flamarades que sortien de la catenària i amb els viatgers fugint cames ajudeu-me presos pel pànic.

Les conseqüències de l’avaria de Gavà són molt més greus que les de l’incendi de Manlleu, perquè l’avaria del quadre de senyals trigarà encara uns quants dies a resoldre’s, mentre que l’incendi a la catenària va fer suspendre el trànsit de trens només durant unes hores i l’endemà es va poder reprendre amb normalitat. Però segurament la incidència de Gavà no va ser tan aparatosa com la de Manlleu.

L’R3 acumula problemes un darrere l’altre. Sense anar més lluny, al cap de pocs dies de l’incendi de la catenària a l’estació de Manlleu hi va haver una caiguda de tensió que va impedir la circulació de trens entre Planoles i Puigcerdà i Renfe va haver d’habilitar autobusos per fer el trajecte, això sí, amb retards de 30 minuts. I el 29 de març un tren amb cinquanta passatgers es va avariar en un túnel entre Planoles i la Molina.

Aquests són alguns exemples recents d’incidències que pateix aquesta línia que fa anys es debat entre el ser o no ser i les promeses de desdoblament, perquè tot el recorregut és de via única, amb forts dèficits estructurals, tot i les inversions que s’hi han fet.

El govern socialista de José Luis Rodríguez Zapatero va preveure inversions per valor de 4.000 milions d’euros per posar al dia la xarxa de Rodalies en el període 2008-2015 i entre els projectes hi havia desdoblar la línia entre Barcelona i Vic i fer un nou túnel a Montcada i Reixach per millorar les connexions amb el Vallès i el Bages.

Durant la campanya electoral de 2011 Enric Millo, aleshores candidat del PP per Girona a les eleccions generals, va dir al Ripollès que si el PP governava es desdoblaria la línia no fins a Vic, com s’havia dit fins aleshores, sinó que ho farien fins a Puigcerdà i la Tour de Carol. Però el PP va aconseguir el govern i la promesa de Millo va anar a parar al calaix dels bons propòsits, perquè no es va desdoblar ni un sol metre de la línia. L’excusa va ser la crisi econòmica.

A finals de l’any passat van començar les obres per desdoblar el tram entre Parets i la Garriga i s’ha adjudicat l’estudi informatiu entre Centelles i Vic, però queden pendents el tram del Congost entre la Garriga i Centelles, que té una orografia complicada, i el tram de Mollet amb dificultats urbanístiques.

La veritat és que aquesta ha estat la línia de les promeses. Els alcaldes dels municipis per on passa s’han cansat d’anar a Madrid a demanar-ne el desdoblament i els diversos governs que hi ha hagut se’ls han escoltat i els han donat esperances però fins ara, que s’ha començat a desdoblar un petit tram de la línia, tot plegat ha estat fum.

Per tant, quan es parla dels problemes de rodalies, que com s’ha demostrat són molts, s’ha de pensar que hi ha mal i pitjor, perquè els usuaris de l’R3 acceptarien de bon grat el servei que Renfe ofereix en altres línies de doble via, amb moltes més freqüències de trens i amb trajectes de durada més curta. I no cal perdre de vista que aquesta línia, que connecta la Cerdanya, el Ripollès, Osona, el Vallès Oriental i Barcelona, és internacional perquè arriba fins a la Tour de Carol i agafar el tren en alguna població d’aquestes comarques és una aventura diària, tot i que afortunadament espectacles pirotècnics com el de Manlleu són una excepció.

Subscriu-te per seguir llegint