L’estudi elaborat per la IE University amb la col·laboració de Coca-Cola European Partners Iberia mostra l’impacte que les accions de responsabilitat social corporativa (RSC) han tingut sobre l’ocupació entre els millennials. En aquest context, els millennials exigeixen a les marques que siguin innovadores, ètiques, reconeguin els seus errors amb valentia i estiguin compromeses amb el medi ambient.

Cada vegada hi ha més empreses híbrides que combinen l’objectiu del negoci amb una missió social. Això fa que les empreses no utilitzin l’RSC com una eina més, sinó com la filosofia de l’empresa. És important tenir en compte el canvi intergeneracional, ja que pot afectar l’estratègia de les companyies, que necessiten contractar el talent de les generacions futures i captar clients potencials.

L’employer branding està directament relacionat amb la capacitat que posseeix l’empresa per atreure el millor talent i generar el seu compromís i fidelitat. Després de l’elaboració de l’estudi s’ha arribat a la conclusió que les accions socials que estan relacionades directament amb el negoci principal de la companyia, i totes les que el client/treballador sent com a properes, són les que generen més valor.

Per altra banda, els enquestats tenen més bona percepció de les accions d’RSC amb impacte local i que al seu torn, estan relacionades amb el negoci de l’empresa. Els resultats de l’estudi indiquen que les accions d’RSC locals milloren el 53,1% la percepció de l’employer branding. D’altra banda, les que estan relacionades amb l’activitat del negoci el milloren el 33,2%. Això demostra que té més influència la proximitat geogràfica que la relació amb l’activitat empresarial.

Amb anterioritat, Nielsen va elaborar l’informe Global de Sostenibilitat Corporativa de 2015, en què van veure que l’RSC influeix en la percepció de les marques en els millennials, tant a l’hora de comprar com de treballar. Segons les dades de l’estudi Cone Communications Millennial Employee Engagement Study realitzat als Estats Units el 2016, el 76% dels que pertanyen a aquesta generació considera els compromisos socials i ambientals d’una companyia a l’hora de decidir on treballar i el 64% assegura que no acceptaria una feina si no hi ha una RSC per part de l’ocupador.

La també coneguda com Generació I, necessita que les empreses i les seves pràctiques estiguin compromeses socialment. El 88% dels enquestats afirma que la seva feina és més satisfactòria quan se li ofereixen oportunitats que tinguin repercussió en temes socials i ambientals.

Hi ha empreses que dins del seu RSC ofereixen voluntariats als empleats perquè puguin implicar-se activament. La Generació I valora aquestes iniciatives que ofereixen les companyies. Esperança H., pertanyent a la generació millennial, ha fet diversos voluntariats gràcies a l’empresa en la qual treballa.

Entre les activitats que ha portat a terme hi ha fer companyia a nens malalts que estan ingressats a l’hospital, col·laborar amb persones sense llar, nens amb risc d’exclusió social i amb discapacitats. Està molt contenta de tenir aquesta oportunitat perquè assegura que «em sento útil» i guarda amb especial afecte alguns dels dibuixos que li han fet els nens que ha conegut durant els seus voluntariats. Gràcies a aquestes iniciatives per part de les empreses, «ens hi apuntem els voluntaris i es tiren endavant projectes per ajudar les persones o fer que passin estones agradables», afirma Esperança.

Les empreses s’han d’adaptar als nous temps, i és que, segons es vagi jubilant la població, tant els consumidors potencials com els treballadors seran millennials, perta-nyents a la Generació Z i, en un futur més llunyà, a la Generació T. Les empreses han de tenir en compte que els nous consumidors/treballadors tenen altres hàbits de consum i que tots són nadius digitals. Així que hauran de triar: renovar-se o morir.

Com són els ‘millennials’?

Són la generació nascuda (aproximadament) entre 1981 i 1995. Són consumidors exigents amb característiques, necessitats i demandes marcades per la transformació digital. Són nadius digitals i manegen la tecnologia perfectament. A més, utilitzen més d’un dispositiu en el seu dia a dia, especialment el mòbil, amb què es relacionen socialment amb l’exterior.

Utilitzen perfils creats en diferents xarxes socials. Són inconformistes per naturalesa, crítics quan no estan d’acord amb alguna cosa i, a l’hora de rebre publicitat, els agrada que sigui personalitzada.