Un codi de colors, amb cinc nivells del verd al vermell, identificarà a les etiquetes d'aliments i begudes seva qualitat nutricional, amb l'objectiu que el consumidor prengui una decisió motivada en la compra per seguir una dieta més saludable.

Aquest nou etiquetatge frontal, denominat «Nutriscore», es podrà veure en els supermercats en breu, ja que les empreses estan començant a adoptar-lo de forma voluntària, si bé serà obligatori aquí a un any, el termini en què podria estar aprovat el Reial decret que el regularà.

Es tracta d'una de les mesures avançadesen el marc del Dia Mundial de Lluita contra l'Obesitat per la ministra de Sanitat, Consum i Benestar Social, María Luisa Carcedo, amb què el Govern pretén reforçar l'Estratègia Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l'Obesitat (Naos), posada en marxa el 2004.

El nou codi, a l'estil d'un semàfor, consisteix en un gràfic amb coloració gradual del verd al vermell i cada producte destacarà el color que li correspongui en funció del seu contingut en sucres, greixos saturats, sal, calories, fibra i proteïnes. Els colors verds s'identificaran els productes més saludables i els vermells els de menor qualitat nutricional.

Aquest codi ja està implantat a França i en breu ho estarà a Bèlgica i Portugal. Així mateix també hi ha lletres, de la A a la I. Amb aquesta nova etiqueta els consumidors disposarien d'una valoració de la qualitat nutricional del producte per facilitar-los la possibilitat de portar una dieta més sana i equilibrada.

Aquests colors i lletres estarien associats a descripcions com «molt sovint», «sovint», «moderadament», «regularment en petites quantitats», o «ocasionalment en petites quantitats», que indicarien la recomanació d'ingesta d'un aliment. La ministra ha defensat aquest etiquetatge enfront d'altres models i ha incidit que permetrà a la ciutadania comparar amb productes semblants de forma senzilla i prendre una decisió informada i motivada per seguir una dieta més saludable.

Contra l'obesitat

Carcedo va anunciar, a més, altres iniciatives durant el lliurament dels XII Premis Estratègia Naos per prevenir les taxes d'obesitat i sobrepès de la població espanyola, la incidència s'ha triplicat entre 1975 i 2016, el que demostra que «no hem fet el suficient esforç ». Així, es limitarà la publicitat dels aliments poc saludables dirigida a menors de 15 anys mitjançant una reforma del codi PAOS d'autoregulació de la publicitat.

Manuel Moñino, representant del Consell General de Col·legis de Dietistes-Nutricionistes davant la Federació de Dietistes-Nutricionistes d'Europa, va celebar l'etiquetatge frontal d'aliments i begudes. «Un etiquetatge frontal avaluatiu, és clar d'entendre, basat en els 100 grams, amb colors, exempt de conflicte d'interessos i transparent, pot contribuir d'una manera significativa a una elecció més saludable dels aliments», va assegurar en declaracions a Europa Press el expert sobre l'adopció de «Nutri-Score» com a mètode per plasmar la qualitat nutricional dels productes que es venen.