17 de novembre de 2020
17.11.2020
Diari de Girona

Vuit consells per reforçar el teu sistema immunològic

Descobreix com pots millorar les teves defenses per minimitzar el risc d'infeccions en temps de coronavirus

17.11.2020 | 20:11
Vuit consells per reforçar el teu sistema immunològic

El sistema immunològic és fonamental per mantenir una salut òptima, ja que és el responsable de la defensa natural del cos contra les infeccions. En aquest sentit, mantenir en un estat òptim el nostre sistema inmunitari ens ajudarà a minimitzar els riscos de patir processos gripals o refredats, tan freqüents en aquests mesos hivernals, a més de moltes altres infeccions.

En qualsevol cas, els nostres hàbits de vida poden provocar que els mecanismes immunitaris del nostre organisme pateixin deficiències que alteren el seu correcte funcionament. L'estrès, una mala alimentació, dormir poc, la contaminació ambiental o l'exposició a agents químics són alguns dels factors que posen a prova els nostres mecanismes defensius i poden alterar negativament el nostre sistema immunològic i, per tant, alterar els mecanismes amb els quals actuen les nostres defenses.


Amb l'objectiu d'enfortir el nostre sistema immune, hi ha una sèrie d'hàbits quotidians que podem adoptar:

Adoptar una alimentació saludable

Frutas, verdures, peixos i cereals són els nostres principals aliats per mantenir al 100% l'efectivitat de les nostres defenses. Els aliments rics en zinc, ferro i vitamines A, C, D i E són grans aliats per a les nostres defenses, que agrairan que mantinguem una alimentació variada i equilibrada i fugim de les dietes altes en greixos, especialment els saturats i greixos trans. També és important intentar evitar els aliments que contenen pesticides i metalls pesats.

Adoptar una rutina alimentària regular

Tan important com la correcta alimentació és també adoptar una rutina alimentària, evitant saltar-se àpats i mantenint uns horaris fixos.

Relaxar-se

Els nervis i l'estrès diari juguen un paper molt negatiu en la salut del nostre sistema immune. En aquest sentit, adoptar uns hàbits de vida saludables i saber relaxar-nos ens ajudarà a millorar la nostra immunitat. Hi ha moltes pràctiques i tècniques que treballen sobre la respiració i ajuden a minimitzar l'estrès, com la meditació, el ioga o pilates. Aquestes pràctiques, a més, ens ajudaran a generar endorfines, potenciador natural de les defenses.

Fer exercici

L'activitat física és una altra de les claus per reforçar el nostre sistema immunològic. Fugir del sedentarisme i fer exercici de manera moderada farà que les nostres defenses estiguin plenament operatives. I és que l'exercici augmenta el flux sanguini i incrementa l'excreció del cos de metabòlits perjudicials, el que ajuda a que el sistema immunològic funcioni correctament. A més, igual que els exercicis de relaxació, la pràctica esportiva pot ajudar-nos a generar endorfines, un potenciador natural de les defenses.

Descansar de forma correcta

Descansar de forma correcta, tant en quantitat com en qualitat, és un altre condicionant fonamental per tenir un sistema immunològic fort. Un descans incorrecte és tan perjudicial per a les nostres defenses com el sedentarisme. A més, un correcte descans ens ajudarà a millorar el nostre estat d'ànim i, per tant, els nivells d'energia.

Hidratar correctament el cos

Beure la suficient quantitat d'aigua (al menys 1,5 litres a el dia) aporta energia als músculs, millora la funció intestinal i equilibra els nivells de líquid del nostre cos, el que el nostre sistema immune agrairà.

Evitar els mals hàbits

De la mateixa manera que hi ha conductes que reforcen el nostre sistema immunològic, altres el perjudiquen greument. El tabaquisme, la ingesta de begudes alcohòliques o l'excessiu consum de greixos i sucres afectaran de manera negativa a les nostres defenses.

Fer-se petons

Tot i que pugui sonar estrany, la veritat és que els petons ajuden també a reforçar el sistema immunitari. I és que la saliva conté substàncies que combaten bacteris, virus i fongs i a més estimula el sistema immunitari i l'enforteixen per crear anticossos. Per si no n'hi hagués prou, els petons alliberen endorfines i hormones com la dopamina i l'oxitocina, lligades a l'afecte i la tendresa. Haurem de tenir en compte que en aquests temps només els hi podrem fer complint les mesures sanitàries en temps de coronavirus.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit