El tabac enganxa els més joves: l’edat d’inici baixa als 11 anys

Vapejadors amb dibuixos infantils i juvenils proliferen a internet, a les xarxes o promocionats per ‘influencers’

Patricia Martín

La comunitat mèdica es va posar les mans al cap quan, fa uns dies, es va difondre el vídeo d’una nena sevillana que, com a regal per la primera comunió, va rebre un cigarret electrònic amb un joc de consumibles de diferents gustos. El problema és que no es tracta d’un cas aïllat. En basars, fires o per internet es poden trobar productes relacionats amb el tabac i dissenyats amb imatges infantils o juvenils, com un vapejador amb la imatge de Bob Esponja, que estan dissenyats per mirar d’atraure joves i preadolescents al mal hàbit del tabac, malgrat que la llei prohibeix fumar als més petits de 18 anys.

I l’estratègia funciona: si l’edat mitjana d’inici en el consum de cigarrets tradicionals és de 14 anys, el primer contacte amb els vapejadors amb nicotina es produeix als 11 anys i sense nicotina als 9, segons denuncia el Comitè Nacional de Prevenció del Tabaquisme (CNPT) –que aplega desenes d’organitzacions sanitàries– amb motiu del Dia del Mundial Sense Tabaco, que se celebra cada 31 de maig.

Les enquestes indiquen que la meitat (en concret el 44%) dels estudiants d’entre 14 i 18 anys admeten que han vapejat alguna vegada en la seva vida, un hàbit que en aquest grup d’edat ha descendit lleugerament (quatre punts percentuals entre el 2019 i el 2021, segons el sondeig oficial Estudes). Francisco Rodríguez, representant de la CNPT a la Xarxa Europea de Prevenció del Tabaquisme, entén que aquest descens «ha provocat precisament que les tabaqueres s’adrecin a un públic encara més jove».

Els dissenys

El doctor argumenta que la indústria és conscient que «si no es comença a fumar de jove, ja no es fuma» i que «els adults enganxats al tabac o bé es moren o bé volen deixar-ho», i per això ara les campanyes de màrqueting se centren, avisa aquest expert, en la veta dels menors de 18 anys.

Els ‘vapers’ emulen els cigarrets i, per tant, mantenen aquesta eròtica relacionada amb el fum i que fa semblar més gran i atractiu als que en consumeixen. A més, per captar el públic més infantil, el mercat ha posat en circulació dispositius decorats amb figures de dibuixos animats (com Bob Esponja), col·leccionables i amb gustos de fruites o llaminadures que es poden adquirir per internet o en fires, basars, etc. La llei només permet vendre tabac i els productes derivats a més grans de 18 anys, però la realitat és que amb prou feines hi ha controls.

El doctor Andrés Zamorano, president del CNPT, alerta d’un altre factor: «La indústria contracta ‘influencers’ perquè difonguin la falsa idea que vapejar no és perjudicial. I estan aconseguint que cali la idea», assenyala.

La moda

De fet, una enquesta de l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC) indica que la majoria dels joves (el 57,2%) considera que «fumar està de moda» perquè vapegen actors, ‘streamers’ i ‘influencers’ que segueixen. Així mateix, més de la meitat pensa que els nous productes del tabac no deixen olors i que és fàcil deixar de consumir-los. I quatre de cada 10, que fumar ajuda a travessar situacions psicològiques complicades, que els fan semblar més interessants o que els facilita la possibilitat de fer nous amics o lligar.

A totes aquests motivacions s’hi afegeix que «els joves pensen en l’immediat i no els preocupa malalties com el càncer que poden aparèixer a llarg termini», comenta el doctor Rodríguez.

El tabac tradicional

El problema no només és el consum de cigarrets electrònics, que són perjudicials fins i tot sense nicotina perquè contenen partícules nocives, sinó que entre el 60% i el 90% dels joves admeten que alternen el tabac i els ‘vapers’. «En lloc de la reducció de danys que difon la indústria, el que provoquen és una multiplicació de danys», afirma Zamorano.

Per això, una recent enquesta efectuada pels metges d’atenció primària ha detectat que el 20,8% dels nois d’entre 14 i 18 anys consumeixen habitualment cigarrets electrònics, un 14,3% catximbes i un 13,1% fuma. Si bé, en el següent grup d’edat –entre els 19 i 24 anys-, el tipus de consum s’inverteix: s’incrementa el nombre de fumadors de tabac convencional (19%), mentre el vaporeig i la catximba es consumeix en menor mesura (13,8% i 11,5% respectivament).

Aquesta tendència porta els professionals sanitaris a alertar que les noves formes de consum «són la porta d’entrada» al tabac normal i no la «porta de sortida», ja que no està demostrat, científicament, que els vapejadors ajudin a deixar de fumar, com sí que ho fan els fàrmacs que han sigut inclosos en la cartera de serveis del sistema sanitari. Fins i tot l’OMS ha avisat que no serveixen per abandonar l’addicció, mentre que el Ministeri de Sanitat ha alertat que contenen substàncies cancerígenes als líquids i al vapor que emeten.

Ni tan sols és innocu per als que es mantenen en llocs tancats amb persones que vapegen, perquè desprenen partícules que poden arribar al pulmó. No obstant, els menors creixen envoltats de fum tradicional o emès pels nous dispositius o pipes d’aigua. Segons el sondeig Estudes, gairebé el 40% dels estudiants declaren que han vist fumar els seus professors als centres educatius i el 39% reconeix que als seus domicilis es consumeix tabac habitualment.

Per tot això, les organitzacions destinades a la prevenció sol·liciten que s’endureixi la llei del tabac, de manera que s’equiparin totes les formes de consum, s’ampliïn els espais lliures de fum a terrasses o platges i se n’acoti la venda exclusivament a estancs, on es podria controlar millor que els nous dispositius no es venguin a menors.