Un estudi determina els beneficis de menjar un alvocat a la setmana

Els resultats de l'estudi obren la porta a una nova recomanació per a la salut

Alvocats.

Alvocats. / Vectonauta

Rebeca Gil

Segons un estudi dirigit per investigadors de l'Escola de Salut Pública TH Chan de Harvard, menjar dues o més porcions d'alvocat a la setmana podria reduir el risc de patir malalties cardiovasculars

En els darrers anys, els alvocats han començat a estar molt presents tant en els supermercats com en les nostres taules. Contenen fibra dietètica, greixos insaturats, especialment grasses monoinsaturades (greixos saludables) i altres components favorables que s'han associat amb una bona salut cardiovascular

Ja s'havien realitzat diversos estudis sobre l'impacte positiu que aquestes fruites tenen en els factors de risc cardiovascular, entre ells el colesterol alt.

Però aquest estudi, publicat en la revista Journal of the American Heart Association, és per als investigadors el primer que recolza l'associació positiva entre un major consum d'alvocat i menys problemes cardiovasculars, com a malaltia coronària i accident cerebrovascular.

Com assenyala l'autora principal de l'estudi, Lorena S. Pacheco, becària d'investigació postdoctoral en el departament de nutrició de l'Escola de Salut Pública TH Chan de Harvard, a Boston: 

  • "El nostre estudi proporciona evidència addicional que la ingesta de greixos insaturats d'origen vegetal pot millorar la qualitat de la dieta i és un component important en la prevenció de malalties cardiovasculars".

Un estudi al llarg de tres dècades

Durant 30 anys, els investigadors van seguir a més de 68.780 dones (de 30 a 55 anys) i a més de 41.700 homes (de 40 a 75 anys) dels Estats Units

Tots els participants en l'estudi estaven sans. Concretament, no patien ni càncers, ni malalties coronàries, ni accidents cerebrovasculars en el moment en el qual va començar l'estudi. I vivien als Estats Units. 

  • Al llarg de 3 dècades, els investigadors van documentar 9.185 esdeveniments de malalties coronàries i 5. 290 accidents cerebrovasculars.

Al mateix temps, els investigadors van avaluar la dieta dels participants mitjançant qüestionaris de freqüència d'aliments que es van administrar al començament de l'estudi i després cada quatre anys. 

Van calcular la ingesta d'alvocat a partir d'un punt del qüestionari que preguntava sobre la quantitat consumida i la freqüència.

Un alvocat, tallat a daus.

Un alvocat, tallat a daus. / Jcomp

La recerca considera que una porció equivalia a la meitat d'un alvocat o mitja tassa d'alvocat.

Un alvocat a la setmana podria reduir fins a un 21% el risc coronari

En analitzar els resultats, els investigadors van trobar algunes dades interessants.

  1. El primer d'ells és que, després de considerar una àmplia gamma de factors de risc cardiovascular i la dieta en general, els participants de l'estudi que van menjar almenys dues porcions d'alvocat per setmana tenien un 16% menys de risc de malaltia cardiovascular i un 21% menys de risc de malaltia coronària, en comparació amb aquells que mai o rares vegades menjava alvocats.
  2. A més, en aquells casos on s'havia reemplaçat mitja porció diària de margarina, mantega, ou, iogurt, formatge o carns processades per la mateixa quantitat d'alvocat, també van veure que reduïa el risc de malalties cardiovasculars. En concret, entre un 16% i un 22% menys. 
  3. En el cas d'aquells participants en l'assaig que van substituir aquesta mitja porció diària d'alvocat per oli d'oliva, nous i altres olis vegetals, no va haver-hi cap benefici addicional. 
  4. Finalment, els investigadors no van observar associacions significatives en relació amb el risc d'accident cerebrovascular i la quantitat d'alvocat que es va menjar.

Canvis en els patrons dietètics

Com explica la doctora Pacheco, els resultats de l'estudi obren la porta a una nova recomanació de salut:

  • "Reemplaçar amb alvocat certs productes que utilitzem per a untar, així com aliments que contenen greixos saturats com el formatge i les carns processades, és una cosa que els metges i altres professionals de la salut, com els dietistes, poden suggerir als pacients" .

L'estudi s'alinea amb la guia de la American Heart Association per seguir la dieta mediterrània, un patró dietètic centrat en fruites, verdures, fruita seca, llegums, peix i altres aliments saludables, així com grasses d'origen vegetal. 

I com a conclusió final, és molt interessant la que aporta Cheryl Anderson, presidenta del Consell d'Epidemiologia i Prevenció de la American Heart Association:

  • "Encara que cap aliment és la solució per a portar una dieta saludable de manera rutinària, aquest estudi és evidència que els alvocats tenen possibles beneficis per a la salut. Una troballa prometedora perquè és un aliment popular, accessible, desitjable i fàcil d'incloure en els menjars que consumeixen molts estatunidencs en la llar i en els restaurants".