Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Sense recursos per fer-se unes ulleres: així és la vulnerabilitat sanitària, un problema que afecta majoritàriament a les dones

La Creu Roja disposa de diferents programes d’acompanyament a l’accés al dret de la salut a Catalunya

L’organització té un conveni amb el Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes i la Fundación Visión des de l’any 2016 que permet donar atenció visual

La Lidia Mercedes a una òptica d'Olot

La Lidia Mercedes a una òptica d'Olot / Cedida / Creu Roja

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google
Xavier Oliva

Xavier Oliva

Olot

L’accés a la salut és un dret bàsic, però hi ha col·lectius, com és el cas de les persones migrants, que troben barreres per poder accedir-hi. L’anomenada vulnerabilitat sanitària és una problemàtica que no ha deixat de créixer i les dades són colpidores. La Creu Roja va atendre l’any passat 76.830 persones amb problemes de salut, duplicant les xifres de l’any anterior. Però també van augmentar un 62% les persones que reben ajudes sanitàries i acompanyament a l’accés al dret a la Salut.  

Pel president de la Creu Roja a Catalunya, Josep Quitet, no és cap casualitat, sinó que més aviat es tracta d’una evidencia de que la pobresa comporta menys salut. El 40% de les 400.000 persones ateses a Catalunya per l’organització durant 2023 es troben en situació d’extrema vulnerabilitat, un 33% més que abans de la pandèmia. “En aquest context, se’ns plantegen importants reptes per trencar el desigual accés a la salut: cal incrementar els recursos per donar més respostes a les persones que ho necessiten, continuar acompanyant per accedir al dret a la salut i incidir sobre les administracions públiques per fer polítiques socials i de fàcil accés”, apunta el president de l’organització. 

La Lídia Mercedes, originaria de Colòmbia i resident a Olot des de ja fa sis anys, és una de les 6.707 històries que hi ha darrera de la xifra. En el seu cas ha rebut una ajuda per poder fer front a la compra d’unes ulleres per veure-hi de prop. “Feia tres anys que necessitava unes ulleres i econòmicament no podia. No veig les lletres petites i és una cosa indispensable per llegir, per signar...”, explica. 

Pobresa visual a Catalunya

L’any 2021, segons un estudi de l’associació Visión y Vida, sis milions de persones a tot l’estat espanyol patien pobresa visual. En el cas de Catalunya, més de 670.000 persones necessitaven ulleres o lents de contacte i no podien accedir-hi pels problemes econòmics. “Moltes vegades, si tens dificultat per alimentar-te potser és més important això. Ho prioritzes abans de veure-hi bé”, assegura Miquel Fluvià, oftalmòleg olotí. 

La Creu Roja té un conveni amb el Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes i la Fundación Visión des de l‘any 2016 que permet donar atenció visual a persones en situació de vulnerabilitat econòmica. Es tracta d’un acord en el que hi participen 112 òptiques de tota Catalunya i que ha donat resposta ja a més de 4.000 persones en aquests anys. 

L’entitat deriva a les persones sol·licitants a l’òptica un cop comprovat que compleixen amb els requisits. La Fundación Visión s’encarrega del pagament del tractament. “Tenim una llista d’espera i anem donant resposta a mesura que anem derivant casos pel conveni”, explica l’Eva González, tècnica de Salut de la Creu Roja. L’any 2023 l’entitat va atendre a 272 persones amb les ajudes oftalmològiques. “És important detectar les necessitats i que es pugui vehicular les ajudes a qui realment les necessita”, opina Fluvià.  

El perfil de la pobresa visual

Segons les dades del citat estudi de l’any 2021, un 8,59% de la pobresa visual impactava directament en els menors d’edat. “El perfil de persones que atenem és heterogeni, però hi ha  moltes famílies monoparentals amb dos o tres menors. En el cas dels menors, el 80% d’informació que reben és visual. Si no hi veuen bé, troben dificultats en el seu procés d’aprenentatge”, explica la tècnica de Salut de la Creu Roja i afegeix què “tenir aquesta necessitat coberta impacta directament en la salut de les persones, de la seva vida social, laboral i també formativa”. 

“L'ajut econòmic per al copagament de medicacions i l’educació en salut és un tema difícil de resoldre. Les persones que no poden accedir a aquests recursos i als serveis sanitaris solen tenir més dificultats per mantenir hàbits de vida saludables, ja que estan exposades a factors de risc que empitjoren la seva salut”, apunta la doctora Julia de Miguel, directora de Salut de l'organització a Catalunya. 

Fes-te soci/a

El perfil de la vulnerabilitat sanitària

Les dades de les persones ateses per la Creu Roja mostren que la vulnerabilitat sanitària té rostre de dona. El 54% de les persones ateses amb les ajudes sanitàries de l'organització ho són i tenen edats compreses entre els 33 i els 64 anys (65%). Les dades també mostren que el 60% de les persones ateses són de nacionalitat espanyola i el 40% restant d’altres, sent el Marroc (7%) i Colòmbia (2%) les més nombroses. 

La doctora de Miguel apunta, que a causa de les diferències biològiques i socials, el fet de pertànyer a un sexe o altre  encara té gran impacte en la salut discriminatori cap a les dones. Fan falta desenvolupar projectes dirigits específicament a “defensar a les dones i els seus drets fonamentals”.  

 “Els diferents sistemes genitourinaris, així com les diferències genètiques, hormonals i metabòliques, tenen un paper en la morbiditat i la mortalitat diferencials entre homes i dones. Les influències hormonals en les dones sobre l'osteoporosi i les fractures, el càncer de mama, les malalties relacionades amb l'aparell reproductiu i les malalties relacionades amb l'embaràs i el part, serien alguns exemples. Això sumat a l'existència de desigualtats socials que afecten també a la salut, (dones cuidadores, criança, dobles jornades per assumir la major part de tasques de la llar, pitjors salaris etc, suposa més vulnerabilitat e impacte negatiu en la salut de les dones”, explica. 

Tot això, assegura la responsable de salut de l’organització a Catalunya, afavoreix que els problemes de salut mental afectin més a  les dones, essent l'esperança de vida major, també un altre factor important

"Pobresa i problemes de salut, un lligam que cal trencar", per Josep Quitet, president de la Creu Roja a Catalunya

Durant l’any passat, la Creu Roja gairebé ha duplicat fins a 76.840 les persones ateses amb problemes de salut, ja sigui física o mental, alhora que han augmentat d’un 62% les que han rebut ajudes sanitàries (copagament de la medicació, ulleres, audiòfons...) i acompanyament per accedir al dret a la Salut.

Aquest significatiu increment no és casual i evidencia com, malauradament, més pobresa comporta menys salut. No en va, el 40% de les 400.000 persones ateses a Catalunya per l’organització durant 2023 es troben en situació d’extrema vulnerabilitat, un 33% més que abans de la pandèmia.

D’altra banda, 1.144 persones han rebut suport a través de projectes de promoció d’hàbits saludables relacionats amb la salut emocional. Així, s'han potenciat les trucades telefòniques de seguiment (amb especial atenció a persones grans en situació de soledat no desitjada), s’han organitzat sessions i tallers de formació i prevenció i s’han ofert serveis telefònics de suport com “T’Escolta” i “T’Acompanya” relatius a la salut mental. 

En aquest context, se’ns plantegen importants reptes per trencar el desigual accés a la salut: cal incrementar els recursos per donar més respostes a les persones que ho necessiten, continuar acompanyant per accedir al dret a la salut i incidir sobre les administracions públiques per fer polítiques socials i de fàcil accés

Tracking Pixel Contents