Els Ajuntaments de Lloret, Blanes, Tossa i Tordera van voler donar ahir una imatge d'unitat en comparèixer conjuntament sobre el tema de la prolongació de la C-32. Fa uns dies, el conseller en funcions Santi Vila els va advertir que si no obtenia una resposta sobre el projecte abans que acabi l'any els diners es destinaran a una altra obra. I ahir van respondre a aquesta petició. La seva proposta passa ara per demanar la modificació del projecte que preveia el Departament de Territori i Sostenibilitat, valorat en 71 milions d'euros i que acabava a la zona de les Alegries, perquè inclogui a més una ronda de circumval·lació -gran part serà amb un túnel- fins a la rotonda d'accés a Cala Canyelles de Lloret.

La proposta es basa en un avantprojecte que el Govern ja va redactar el 2007 però que es va descartar pel seu cost econòmic. I és que aquesta ronda de circumval·lació, que faria uns 3 quilòmetres, requeriria una inversió d'uns 100 milions d'euros, atès que bona part del seu recorregut passaria a través d'un túnel per sota de Roca Grossa. I de fet, aquesta ronda ja està inclosa al Pla General del municipi però "en línies generals", segons va explicar l'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat.

Fa unes setmanes, l'Ajuntament de Lloret veia amb bons ulls la prolongació de la C-32 basant-se en un estudi recent que deia que era la millor solució possible. Ara, creuen que el que es fa és "traslladar" el problema de la mobilitat fins a l'entrada de Lloret i que no és una mesura suficient. Així, ahir van insistir que la solució definitiva és el ramal i la nova variant que permetrà guanyar temps i seguretat a la carretera.

Preguntats per si són conscients que amb la proposta es poden quedar sense la construcció del nou ramal, l'alcalde de Lloret es va mostrar contundent. "Ho volem tot", va dir, i "estem disposats a córrer el risc".

Solució "definitiva i integral"

Els alcaldes van defensar que la nova proposta suposa una solució "definitiva" i "integral" als problemes de mobilitat que tenen a la zona, especialment durant la temporada d'estiu. I van recordar que el 60% del turisme que ve a la Costa Brava ho fa per visitar Lloret, Tossa o Blanes. "Creiem que és una infraestructura absolutament necessària i que compleix els requisits de solidaritat", va afegir Dulsat. També va dir que a la zona, incloent-hi Tordera, hi ha més de 100.000 habitants i per tant es tractaria d'un "clúster" d'influència i amb valor a banda dels visitants.

Sobre el cost de la infraestructura, creuen que ho hauria d'assumir el Govern i no la concessionària.

L'alcaldessa de Tossa, Gisela Saladich, va defensar la necessitat de què es porti a terme aquesta modificació del projecte no només pel turisme sinó per la vida quotidiana dels tossencs. "No tenim ni mossos, ni bombers ni hospital; tot depèn del trànsit que hi hagi", va afegir, tot dient que serà una connexió "vital".

Per la seva banda, l'alcalde de Tordera, Joan Carles Garcia, va justificar la seva presència dient que són "víctimes de la solidaritat". Va recordar que l'autopista que havia de continuar cap a Lloret ha suposat un "greuge" perquè la via no es va acabar de fer i des de llavors que acaba a la GI-600 provocant un "col·lapse extraordinari" al seu municipi no només a l'estiu. Com a exemple, va dir que és una "paradoxa" que per anar des de la plaça de les Glòries de Barcelona fins a Tordera es trigui 35 minuts i que per anar de Tordera a Lloret es pugui tardar fins a 2 hores.

Es manté la consulta popular

D'altra banda, la consulta popular que Blanes i Lloret van aprovar convocar perquè els ciutadans es pronunciïn sobre el projecte, tirarà endavant i ara hi estan treballant. De fet, avui està previst que tècnics dels dos consistoris es reuneixin a Barcelona per parlar de la qüestió. Se sap que serà un Procés Participatiu amb Urna, ja que no podrien fer una consulta sobre temes supramunicipals. Això si, no s'arribarà a temps de fer-ho el 20 de desembre, com reclamava la plataforma Aturem la C-32.