El ple de Blanes va aprovar ahir amb 19 vots a favor i dos en contra -de la CUP- l'Avanç de Planejament de la Revisió del Pla d'Ordenació Urbanístic Municipal (POUM), que inclou propostes com la conversió de la carretera GI-682 (de Blanes a Lloret) en un carrer que no divideixi la localitat i que tindria carril bici i bus, el desdoblament d'aquesta mateixa via -que és justament una de les propostes alternatives a la nova C-32- o la renaturalització del Delta de la Tordera i els aiguamolls, entre moltes altres iniciatives.

El consistori blanenc es va veure obligat a retocar el Pla General, aprovat l'abril de 2010, després que l'associació de càmpings presentés un recurs i el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), en una sentència del passat 31 de març, els donés la raó i declarés nul el POUM. Els càmpings estan ubicats en zona inundable, de la qual només era possible sortir-ne si executaven i assumien el cost de les obres per garantir la protecció davant els riscos d'inundació. Una mesura que segons van argumentar en el recurs, només els afectava a ells. Així, el TSJC va considerar que el POUM no tenia la suficient justificació tècnica i no s'adequava a les normes i plans per preveure la inundabilitat del municipi.

L'Ajuntament va presentar llavors un recurs de cassació contra la sentència, però paral·lelament es va acordar -el 24 de setembre de 2015- iniciar els treballs de revisió. «Mentre no es resol el recurs, que sabem que serà desfavorable, tenim un any i mig per tenir a punt un POUM revisat i no haver de tornar al de 1982» va explicar la regidora d'Urbanisme, Pepa Celaya (PSC).

Propostes i participació

Així, segons va precisar l'edil, aquest document d'Avanç de Planejament, la redacció del qual es va adjudicar a Land Urbanisme i?Projectes SLP, inclou propostes com «posar fre» a l'expansió urbanitzadora que afecta la part nord de la carretera GI-682; la transformació del sól urbanitzable en no programat; prioritzar l'activitat industrial existent preservant l'agrària; potenciar l'àrea comercial i de mercat del centre de la vila, el transport públic i sostenible i els espais naturals; establir una xarxa de parcs públics; delimitar els àmbits inundables de la Tordera o incorporar el catàleg de béns a protegir, entre molts altres. «Volem emprar instruments urbanístics que permetin el desenvolupament i la innovació de l'economia de Blanes» va remarcar la regidora socialista. Així mateix, Celaya va subratllar que també s'han recollit «gairebé totes» les propostes fetes per la CUP com l'ús d'energies renovables i d'ICV-EUiA, com el desdoblament de la carretera GI-682 que uneix Blanes i Lloret -que és justament una de les propostes alternatives a la nova C-32- o com la conversió d'aquesta mateixa via en un carrer que no divideixi la localitat en nord i sud i que tindria carril bici i bus, una proposta que comparteix l'actual equip de govern (PSC, CDC, i ERC).

D'altra banda, també es va aprovar un Programa de Participació Ciutadana que regirà durant el procés de tramitació i que inclourà enquestes, sessions informatives o la creació d'una web específica pel POUM on els veïns podran fer aportacions i/o presentar al·legacions a les propostes, entre altres. Serà justament a través d'aquest procés on es decidiran les iniciatives que finalment formaran part del POUM. Finalment també es va acordar la constitució d'una comissió de seguiment i la suspensió potestativa de llicències per a la instal·lació i ampliació d'activitats o usos recreatius musicals a la zona turística de Els Pins. «Suspenent noves llicències per a noves obertures no se solucionarà els problemes que ja tenim amb les existents» va dir el regidor d'ICV-EUiA, Víctor Catalán.

Pel que fa a la CUP va votar en contra de l'aprovació al·legant que «és continuista» i que «el que s'ha fet és adaptar el vell POUM i maquillar-lo amb algunes notes de color». «No ens conformem amb això ni amb les engrunes» va dir el portaveu de la formació, Jaume Pujadas qui va afegir que «la participació ciutadana no passa per contractar una empresa, sinó per debatre les coses».