El carter no sempre truca dues vegades. Almenys no a Viladrau i Espinelves, on, des de fa anys, els carters duren com a màxim sis mesos, abans de ser canviats. I no només això, sinó que les notificacions mèdiques o les multes poden arribar amb un mes de retard, o hi ha dies en què la correspondència ni tan sols es reparteix

Aquestes i altres incidències són les que ja han denunciat els ajuntaments d'aquestes dues localitats a Correus a través d'una queixa formal i conjunta. «És un sistema dolent i malpensat. Des de l'Ajuntament no podem fer res per canviar-lo perquè no és competència nostra i des de Correus no ens solucionen el problema», va explicar amb impotència, l'alcaldessa de Viladrau, Margarida Feliu (ERC), qui va detallar que la persona que té assignada la plaça de carter a aquestes localitats -també a Arbúcies- ja no realitza tasques de repartiment. «Els carters duren a tot estirar sis mesos i hi va haver una època en què els canviaven cada 15 dies», va lamentar Feliu, qui va subratllar que això suposa «haver-los d'ensenyar els carrers cada vegada».

En aquest sentit, l'alcaldessa va recordar que aquesta població de poc més de mil habitants es triplica a les èpoques festives a causa de les segones residències. «L'estiu passat, el servei de correspondència va ser caos», va remarcar Feliu, qui va afegir que aquesta situació ha provocat que molts veïns hagin deixat de comprar per correu o que no rebin a temps multes de tràfic o notificacions mèdiques. A més, segons va ressaltar l'alcaldessa, hi ha molts dies que l'oficina local no obre les portes o que el carter -que abans presta servei a Arbúcies- arriba molt tard o directament no es presenta «perquè són molt poques hores per cobrir tant de territori». «És molt feixuc, complicat i és un sistema que no s'aguanta per enlloc», va criticar Feliu, qui va afegir que els veïns «ja tenen molt coll avall que a Viladrau no hi ha servei de correus».

La mateixa situació pateixen a Espinelves, l'últim dels tres pobles on arriba el carter. «És el poble més petit, i molts dies no hi ha temps per fer el repartiment», va exposar l'alcalde, Joan Manuel Claveria (JpE-AM), qui va assegurar que aquest mes només han tingut servei «la meitat dels dies». El batlle també va ser molt crític amb els constants canvis de carter que pateixen aquestes localitats. «Alguns no han durat ni una setmana. Ara teníem una noia que ja es coneixia el poble, i l'han tornat a canviar per una persona que hi serà fins a l'abril», va lamentar Claveria.

Farts d'aquesta situació, els dos ajuntaments van decidir unir forces i elaborar una carta conjunta per exposar aquestes queixes i els greus problemes del servei en aquesta zona, que van fer arribar a l'empresa estatal. La resposta no es va fer esperar, i fa un parell de setmanes els dos alcaldes es van reunir amb els responsables de Correus de la demarcació de Girona. «Ens van demanar col·laboració per aconseguir que tots els veïns posin bústies a les cases i per buscar una persona que estigui disposada a fer serveis puntuals en cas d'urgència», va explicar l'alcaldessa de Viladrau, qui va insistir que el principal problema segueixen sent els canvis de carter. De moment, el consistori, ha decidit traslladar l'oficina als baixos de la casa de la vila, perquè «almenys la gent no hagi d'esperar el correu al carrer».

Resposta de Correus

Per la seva part, Correus va reconèixer que el sistema de contractació de l'empresa -que és pública- «no afavoreix» que el servei funcioni correctament. Segons va explicar l'empresa, la persona que tenia la plaça assignada aquesta zona va ascendir i la va deixar lliure. Tot i això, aquest lloc vacant no pot ser ocupat fins que es convoqui concurs públic.

Correus va explicar que, de moment, la vacant la cobreixen amb personal provisional «com es fa quan un carter està de vacances», però que en el cas de Viladrau i Espinelves el canvi es repeteix de manera «cíclica i periòdica». «Fins que la plaça no surti a concurs i algú la reclami no aconseguirem l'estabilitat idònia, però intentarem que de cara a maig el substitut tingui un contracte obert» va avançar l'empresa estatal. D'altra banda, Correus va remarcar que el problema no es resoldrà fins que els veïns i els ajuntaments col·laborin posant busties i identificant correctament les cases i els carrers «per facilitar la tasca de repartiment als carters».