El vicepresident de Ports de la Generalitat, Pere Padrosa, ha deixat clar que no permetran que es faci el port esportiu a la zona d'Es Codolar, a Tossa de Mar (Selva). N'ha donat diverses raons. Per una banda, considera que el litoral català ja té prou ports i que el projecte de Tossa neix de manera "forçada" i sense una "demanda suficient" al darrera. Per tant, ha avançat que en el nou Pla de Ports fins al 2030 no es preveu ni el port de Tossa ni cap altre més al llarg de tot el litoral català. A més, ha remarcat que un port s'ha de construir si té totes les infraestructures urbanístiques a punt. I, en el cas de Tossa, la Comissió d'Urbanisme ja ha estat taxativa i ha remarcat que és "impossible" que es pugui construir res en aquesta zona perquè gaudeix de "màxima protecció". La Generalitat preveu tenir a punt el Pla de Ports a la tardor.

Nou revés en pocs dies a les aspiracions de Tossa de Mar de tenir un nou port esportiu a la zona d'Es Codolar. Aquesta vegada, qui s'ha pronunciat en contra del projecte és el vicepresident de Ports de la Generalitat, Pere Padrosa. Segons ha manifestat, aquesta infraestructura no estarà inclosa en el Pla de Ports 2016-2030 perquè creu que no és un projecte "viable".

Padrosa ha explicat que tot nou port ha de venir precedit d'una demanda i també ha de tenir a punt les infraestructures urbanístiques necessàries al seu entorn. En el cas de Tossa, remarca que no es dona ni un factor ni l'altre. El vicepresident de Ports considera que el projecte d'Es Codolar "és forçat" i que no hi ha una "demanda suficient" al darrera. El projecte preveu fer 424 amarradors i el consistori volia sotmetre'l a una consulta popular però un jutjat ho va impedir. Malgrat tot, l'equip de govern insisteix que vol tornar-la a tramitar.

"És normal que un ajuntament aposti pel desenvolupament econòmic del seu municipi i pugui pensar que el port és una sortida però ha quedat clar que no es pot fer", ha manifestat. Padrosa recorda que aquest dijous la Comissió d'Urbanisme ja es va pronunciar obertament en contra del projecte.

El director general d'Urbanisme, Agustí Serra, va assegurar que és "impossible" que autoritzin tot allò previst des de primer línia de mar cap a muntanya. El projecte inclou dos aparcaments que sumen més de 700 places (un descobert i l'altre de tres plantes), el club nàutic, la zona comercial i de serveis a l'àmbit del port. I ja a muntanya, a les zones d'Es Cars i la Vinya d'en Puig, també preveu un hotel de cinc estrelles i quatre xalets de luxe. "Tot això és inviable perquè la zona gaudeix d'una protecció especial", va recordar el director general.

A banda del pronunciament de la comissió, aquesta setmana el Parlament també ha aprovat una resolució que insta el Govern a protegir el paratge d'Es Codolar i impedir que s'hi faci cap port. La resolució, presentada per JxSí, va comptar amb el suport de tots els grups.

Cap port nou al pla 2016-2030

Urbanisme, però, no té competència per pronunciar-se sobre allò previst en l'àmbit marítim. Si quedava alguna escletxa de dubte, aquest divendres -durant una jornada de treball al Port de Palamós-, el vicepresident ho ha deixat clar. "Urbanisme ja s'ha pronunciat i ha deixat clar que el projecte no compleix amb la legalitat vigent i és un port que no és viable si no té unes infraestructures prèvies fetes", ha manifestat.

Per tant, ha assegurat que ni el projecte de Tossa ni tampoc cap altre estarà inclòs dins el Pla de Ports 2016-2030. "El litoral català ja té suficients ports, no atacarem la costa catalana amb la possibilitat de fer més ports", ha subratllat.

La Generalitat preveu tenir tancat el primer esborrany del Pla de Ports als voltants de l'estiu. Segons Padrosa, es podria aprovar al Parlament a la tardor.