l castell de Montsoriu és, sense cap dubte, l'edificació més visitada de la comarca selvatana. I de retruc, ho és també la carretera a través de la qual s'arriba a l'emblemàtica fortalesa, que data del segle X. Una via que el passat 17 de novembre va ser notícia pels dos grans esvorancs que hi van aparèixer a causa del diluvi que va afectar tot el territori gironí.

Dos forats -un d'ells de 40 metres de profunditat- que tot i no causar ferits, van fer visible el deteriorament previ d'aquesta infraestructura viària i el malestar municipal que existeix entorn d'aquesta via secundària, que data dels anys 70.

Amb sis quilòmetres de longitud, aquesta via pertany a quatre municipis selvatans. Comença a Coll de n'Orri i els primers 100 metres són de Breda. Els quatre quilòmetres següents són responsabilitat de Sant Feliu de Buixalleu. A Arbúcies li pertoquen 1,6 km i els últims 300 metres; fins a arribar a la urbanització Fogueres de Montsoriu, són de Riells i Viabrea.

Cada ajuntament s'ha de fer càrrec del manteniment de la part que li correspon, i s'ha de fer sovint, tenint en compte que la carretera, tot i ser secundària, és molt transitada. «A la urbanització hi vivim un centenar de persones tot l'any, una població que es triplica els caps de setmana i festius, ja que molta gent hi té la segona residència», explica Josep Maria Bagot, alcalde de Riells i veí de Fogueres, qui detalla que, a més, cada dia hi passen autocars i vehicles de particulars que van al castell. Una edificació que, des de 1998, és propietat del Consell Comarcal de la Selva.

En aquest sentit, Bagot critica que des d'aquest ens comarcal es fan moltes accions per promocionar la fortalesa i incrementar-ne les visites, però que no s'intervé en la carretera per arribar-hi, que segons el batlle es troba «en unes condicions que no són les correctes». «Fa molts anys que demanem que l'assumeixi alguna administració, perquè els ajuntaments fem el que bonament podem, però al final potser s'haurà de tancar l'accés al castell», afegeix Bagot, arran dels forats apareguts.

Un malestar amb el qual coincideix el consistori afectat pels dos esvorancs de grans dimensions: Arbúcies. «Fa anys que empaitem les institucions perquè la Diputació assumeixi aquesta carretera i es faci càrrec del manteniment i les actuacions que s'hi han de fer», explica l'alcalde arbucienc, Pere Garriga. I és que, segons el batlle, l'arranjament de la via tindrà un cost de «sis xifres» que haurà d'assumir íntegrament l'Ajuntament d'Arbúcies.

Sobre aquesta obra, Garriga detalla que en el traçat s'hi van obrir tres forats: dos de grans dimensions i profunditat i un de més petit d'uns sis metres. «La carretera no es pot tallar perquè hi passen els veïns que viuen a Fogueres i la gent que va al castell, i de moment el que s'ha fet és habilitar un carril i acordonar la zona afectada», explica el batlle, qui avança que «si no torna a diluviar» es podrà començar a reparar el ferm un cop passades les festes nadalenques. «Abans d'actuar, primer cal esperar que el terreny cedit s'assenti per evitar que, una vegada reparat, torni a caure de nou i tot plegat no serveixi per a res», especifica Garriga, qui afegeix que per afrontar el cost dels treballs des del consistori demanaran «ajuda per catàstrofe».

Projecte de la Diputació

Per la seva part, la Diputació de Girona està acabant de redactar un projecte de reparació dels danys causats en aquesta carretera durant la rehabilitació del castell. Segons aquest ens, està previst que el projecte estigui acabat a finals d'any i es calcula que el cost de tota l'actuació serà aproximadament d'1 milió d'euros. En aquest sentit, la Diputació reconeix que arran de la restauració de la fortalesa, el ferm va quedar molt malmès a causa del pas constant de camions pesants. Uns treballs que es van iniciar a la dècada dels 90 amb la constitució del Patronat per a la Restauració del Castell de Montsoriu i que s'han anat desenvolupant per fases fins a l'actualitat.

Tot i això, la Diputació recorda que, independentment d'aquest projecte, aquesta via segueix sent municipal i que seran aquestes institucions les que hauran d'assumir les obres de reparació dels esvorancs i de manteniment de la calçada.

que si no s'intervé aquesta carretera, al final «s'haurà de tancar l'accés al castell».7