L'Ajuntament de Blanes ha prorrogat, novament, el contracte de prestació del servei de transport urbà. En el darrer ple de l'any, celebrat el 19 de desembre, tots els edils del ple van aprovar la renovació de la pròrroga del servei a l'empresa Circuitos Ruri SL. El municipi fa set anys que passa pel mateix periple d'ençà que va finalitzar la concessió a l'empresa Transports Pujol i Pujol.

Aquest anual dia de la marmota va començar l'any 2013, després que finalitzés l'adjudicació de 20 anys del servei de transport municipal a Transports Pujol i Pujol, que va començar l'any 1993. Un cop finalitzat el contracte, el periple ha continuat. Primer, el govern socialista de Josep Marigó al·legava que s'allargava el servei dos anys (2013-2015) amb l'objectiu de mancomunar-lo amb el transport de Lloret de Mar, on, altre cop Pujol i Pujol tenia un contracte de 50 anys de durada que va finalitzar el 2015. Però passat aquell any, no es va realitzar la unificació del servei perquè s'hauria d'haver delegat la competència a la Generalitat, ja que passava a ser transport interurbà. En aquell moment, novament, la coalició formada per socialistes i convergents va decidir prorrogar per tercera vegada el contracte fins al 2016.

Aleshores, els republicans es van sumar a l'equip de govern i el regidor de mobilitat, Albert Sanz, va reconèixer que la consulta de l'allargament de la C-32 li va impedir preparar la licitació. Sanz va dir en aquell moment que el transport era «deficient» i que es treballaria per enllestir-ho el 2017.

El 2017 va transcórrer però el concurs del transport va seguir encallat i l'Ajuntament va aprovar prorrogar-lo fins al 2018. En aquell moment, la justificació del govern va ser que s'havia començat a elaborar un pla de mobilitat que havia d'estar enllestit aquell mateix any. Malauradament, va ser un curs polític mogut, ja que es va trencar l'equip de govern amb la marxa dels convergents i els republicans, que van deixar sols els socialistes. El resultat de tot plegat: cinquena pròrroga.

Aquell mateix any, Transports Pujol i Pujol va ser absorbida pel grup Moventis -una empresa familiar milionària fundada l'any 1923 i que també es dedica al sector de l'automoció-, qui ha delegat el servei a Circuitos Ruri SL. Encara avui, però, Transports Pujol i Pujol es defineix en la seva pàgina web com «l'empresa de transport de passatgers per carretera més gran de Girona, amb més de 160 vehicles al seu servei i més de 65 anys d'experiència».

La sisena pròrroga, aleshores sota les competències de la regidora Pepa Celaya (PSC) -actualment a l'oposició-, es va fer el 21 de desembre del 2018. Posteriorment, el gener del 2019, l'anterior equip de govern es va reunir per encarregar un pla de mobilitat, tot i que va quedar enfangat per les eleccions municipals del juny.

Les previsions del govern

El regidor de mobilitat actual, Jordi Urgell (Blanes en Comú), explica que el nou govern -coalició en minoria amb Esquerra Republicana (ERC)- té previst licitar l'estudi de mobilitat al mes de gener, un fet que estava previst i que potser s'endarrereix perquè primer caldrà aprovar els pressupostos, que l'oposició va tombar en el mateix ple del passat 19 de desembre: «Hi ha una previsió de 100.000 euros per fer l'estudi de mobilitat». Reconeix, però, que «probablement» hi haurà una nova pròrroga, ja que es tracta «d'un macroestudi que comporta fer enquestes, saber com, quan i per què utilitzem el transport, no només el públic, també el privat». Un fet que «s'allargarà uns mesos», segons el dirigent. Tot i això, les previsions de l'actual govern contemplen licitar finalment el servei de transport l'any 2021: «La nostra idea és aquesta, potser per tempos caldrà allargar la pròrroga però ens agradaria tenir-ho enllestit el 2021», va concloure Urgell.