El conseller de Territori, Damià Calvet, va visitar ahir Blanes després de la «polèmica» roda de premsa dels alcaldes de la Tordera que fa tres dies li van reclamar «menys fotos i més actuacions». El responsable de la cartera de Territori va anunciar que els danys derivats del pas del temporal Gloria ascendeixen a 50 milions d'euros arreu de Catalunya. Les despeses les assumirà l'Agència Catalana de l'Aigua(ACA) -que depèn de Territori. Una de les actuacions més importants, segons la Generalitat, consistirà en l'adequació de les lleres dels rius, que comportarà una inversió de 24 milions (gairebé la meitat de tota la inversió prevista). Així ho va detallar Calvet durant la visita celebrada al port de Blanes, on va avançar que la reparació del dic que va ensorrar el temporal costarà més de 2 milions.

La major part de les 620 actuacions previstes seran a les comarques gironines, que aglutinen 280 projectes, seguida de Barcelona amb 250. L'ACA ha previst 12 actuacions a Tarragona, 27 a les terres de l'Ebre i 50 a la demarcació de Lleida. Més concretament, les actuacions de la conca de la Tordera acaparen més de 100 actuacions amb un cost que superarà els 5 milions. Calvet va destacar que s'està actuant en les lleres dels rius, com ara el de la Tordera, però que es fa «de dalt cap a baix», seguint el curs fluvial.

La dessalinitzadora

L'ACA està estudiant la reparació que s'haurà de fer a la planta dessalinitzadora que hi ha a Blanes. Des del temporal, ara fa més d'un mes, aquesta planta no ha pogut tornar a funcionar, ja que hi ha diverses canonades trencades. Calvet va detallar que estan estudiant com reparar-les i va alertar que suposarà un cost «d'entre 4 i 7,5 milions d'euros».

En aquest sentit, el conseller va avançar que el projecte de reparació tindrà en compte l'afectació de futurs temporals. «Hem de pensar bé on les posem i a quina distància de la llera i de la costa perquè si hi ha un altre temporal no hi hagi una afectació tan gran», va afegir. Mentrestant, els veïns de Blanes reben el subministrament d'aigua del cabal del Ter.

La reparació del port

Pel que fa a la reconstrucció del dic del port, que va quedar destruït pel temporal, des de Ports de la Generalitat es va optar per fer una actuació d'emergència i es va col·locar una escullera de pedres que tapava el forat deixat pel mur de formigó ensorrat. Ara, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) està elaborant un estudi per concretar com haurà de ser el projecte de reparació del dic. Calvet va concretar que el port de Blanes en una cara compta amb un espatller -un mur de formigó- i en l'altra, una escullera de pedres. El dic es va trencar precisament «en el canvi de l'espatller a l'escullera» i per això ara han encarregat l'estudi per saber com fer la transformació «de manera adequada» d'un tipus a l'altre.

Es preveu que les obres de reparació del port tinguin un cost superior als 2 milions d'euros, que se sumaria als 130.000 que va costar l'actuació d'emergència. La previsió és que les obres estiguin executades en quatre mesos i que el port es pugui restablir abans de l'arribada de l'hivern.

Reforç del servei d'autobús

Calvet també va anunciar la creació d'una línia de bus de reforç que unirà Blanes i Barcelona mentre no es recuperin els dos ponts malmesos pel temporal. Amb el reforç del servei d'autobús, el responsable de Territori va puntualitzar que «no és necessari» oferir la gratuïtat de la C-32 entre Blanes i Malgrat, una petició que havien fet els alcaldes de la zona -i que ha reiterat en repetides ocasions l'Ajuntament de Blanes- les últimes setmanes.