L’Associació Espanyola de Pediatria d’Atenció Primària (AEPap) ha recolzat la nova homologació de les cadires infantils, que «reforcen la seguretat de les criatures als vehicles».

 A partir de l’1 de setembre del 2024 només es podran comercialitzar sistemes de retenció infantil homologats sota la normativa ECE R129, i no amb la vigent actualment, la norma R-44.

La portaveu del Grup de Prevenció en la Infància i Adolescència (PrevInfad) de la’AEPap, María Jesús Esparza, considera que el nou sistema «reforça la seguretat dels nadons i nens als vehicles i pot evitar danys greus en molts accidents».

Les velles es deixaran de vendre, però es podran utilitzar

 Les novetats d’aquest nou canvi en els sistemes de retenció infantil inclouen que, tot i que no es puguin vendre les cadires homologades amb la norma R-44/04, es podran continuar utilitzant mentre estiguin en bon estat.

La nova norma és més exigent. Aquests són alguns dels requisits que imposa:

  1. Per exemple, inclou una prova d’impacte lateral que la norma R-44 no aplicava.
  2. També tindrà en compte l’alçada i el pes de les criatures en lloc de l’edat.
  3. A partir d’ara, i fins als 15 mesos d’edat, la cadira s’ha de col·locar en el sentit contrari al de la marxa.
  4. Està permès continuar utilitzant elevadors sense suport, però només en vehicles homologats per a la nova norma.

L’opinió dels pediatres

«Com a aplicació pràctica per als pares que hagin d’adquirir una cadira infantil, han de saber que la norma R-44 ha salvat moltes vides, són segures, però, com en altres camps, la tecnologia avança i les subjectes a la nova norma suposen un pas més en la seguretat infantil», destaquen els pediatres d’atenció primària.

D’altra banda, AESVI desaconsella adquirir cadiretes de segona mà, ja que, els resultats d’un estudi indiquen que «9 de cada 10 cadires infantils comprades al mercat de segona mà no passarien avui les proves dinàmiques amb què van ser aprovades al seu dia per complir el reglament europeu de seguretat».