Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Dades del primer semestre

Els robatoris de cable ferroviari es disparen a España: el 38% es produeixen a Catalunya

La xarxa de Rodalies, Regionals i Alta Velocidad catalana registra durant el primer semestre de l’any 152 incidents, només 32 menys que en tot el 2025

Operaris d’Adif

Operaris d’Adif / MANU MITRU / EPC

Ja ens segueixes?Marca'ns com a mitjà preferit
Afegeix-nos a Google

Pau Lizana Manuel

Barcelona

Els robatoris de cable s’han disparat a la xarxa ferroviària espanyola en el que portem de 2026. En només sis mesos s’han produït 409 incidents, molt a prop dels 462 de tot l’any passat. De nou, el fenomen colpeja amb força Catalunya, que concentra el 37,9% de les denúncies, segons les xifres que Adif ha facilitat aquest dimecres. Concretament, en el que portem d’any la xarxa de Rodalies suma 152 robatoris de cable, només 32 menys que els 184 que es van registrar durant tot el 2025.

Les dades confirmen una tendència a l’alça que ja va avançar recentment el conseller delegat de Rodalies de Catalunya, Òscar Playà: «Aquest any han robat el doble de cable que el 2025». El robatori de coure és, juntament amb els grafitis i els atropellaments, un dels incidents que més retards provoquen a Rodalies, Regionals i l’Alta Velocidad.

Si la tendència no canvia, el 2026 serà l’any amb més robatoris de coure des que hi ha registres

Segons dades a les quals ha tingut accés EL PERIÓDICO, els robatoris augmenten a Catalunya des del 2021. Aquell any es van produir 30 robatoris i el 2022, 34. A partir d’aquell moment, el nombre d’incidents es va multiplicar: 113 el 2023; 127 el 2024 i 184 el 2025. Els 152 robatoris que s’han produït aquest 2026 fan pensar que l’any acabarà amb una xifra superior a la del 2025.

En el conjunt de l’Estat, la situació també ha empitjorat significativament: 409 denúncies en sis mesos fan preveure que la xifra final del 2026 superarà les 462 que es van presentar durant tot el 2025. En el cas del conjunt d’España, l’evolució d’aquests incidents ha estat desigual: el 2020 es van produir 121 robatoris i el 2021, 279. El nombre es va disparar aleshores fins als 392 el 2022; 360 el 2023; 345 el 2024 i el màxim històric de 462 el 2025. Si la tendència no canvia, el 2026 serà l’any amb més robatoris des que hi ha registres.

Catalunya, una altra vegada

Que Catalunya sigui aquest 2026 la comunitat autònoma més afectada per aquest fenomen no és cap novetat. Des del 2018, la xarxa de Rodalies és la que més pateix aquest tipus d’incidents, amb el 27,7% del total de robatoris de cable. La segueixen Aragón (13,3%), Andalucía (11,6%), Madrid (9,4%) i Castilla - La Mancha (7,3%).

Aquest 2026, però, l’afectació a Catalunya és més intensa que els últims anys. La xarxa de Rodalies i Regionals, i també les vies d’Alta Velocidad que travessen la comunitat autònoma, concentren el 37,8% de les sostraccions de cable de tot España. La segueixen, ja de lluny, Aragón (23,13%), País Vasco (6,97%) i Castilla - La Mancha (6,22%).

Enduriment de les penes

Adif assegura que, davant l’augment dels robatoris de cable, el Ministerio de Transportes y Movilidad Sostenible proposarà endurir les penes per aquests actes vandàlics mitjançant una reforma del Código Penal. És una cosa semblant al que ja va fer fa pocs mesos el Govern amb els grafitis. En aquest cas, van endurir les sancions administratives previstes davant les pintades i van elevar fins a 900.000 euros les multes per als casos més greus.

La companyia ferroviària també assegura que està treballant amb les Fuerzas y Cuerpos de Seguridad per intentar mitigar els efectes d’aquests delictes i que ja ha reforçat la vigilància de les instal·lacions i dels punts on s’ha constatat una incidència més gran.

Un d’aquests trams més afectats és el de l’R3 a Montcada i Reixac. Es tracta d’un traçat que hauria d’haver reobert el mes de maig passat, però que no podrà reobrir al trànsit ferroviari fins al 2027 per la caiguda del mur d’una fàbrica cimentera sobre les vies durant les obres de l’estació de Montcada - Bifurcació. Allà, els lladres han aprofitat que no hi passaven trens per endur-se grans quantitats de cable sense ser detectats per Adif o pels Mossos.

En un sol robatori, els lladres poden endur-se centenars de metres de cable, fet que provoca retards greus a les línies de tren mentre els operaris han de tornar a col·locar el material. El mes de maig passat, dos lladres van ser enxampats «in fraganti» quan intentaven endur-se 150 metres de cable a Sant Feliu de Llobregat. Van provocar retards de més de mitja hora a l’R4.

Tracking Pixel Contents