Les associacions de consumidors han denunciat diferents tipus de frau en el comerç amb motiu del passat "Black Friday", sobretot en productes tecnològics, com articles amb suposats descomptes que en realitat costen el mateix o pujades de preus en dies previs per simular una baixada.

Aquestes i altres pràctiques han estat detectades per les associacions de consumidors durant la celebració a Girona del "Black Friday" -període de rebaixes importat que els EUA celebra l'endemà d'Acció de Gràcies i que marca l'inici de la campanya de compres de Nadal -, segons han assenyalat a Efe.

Els fraus més comuns, segons les associacions, es produeixen en empreses que asseguren que els seus articles tenen descompte i en realitat costen el mateix, que van pujar els seus preus dies abans per simular una baixada, que han rebaixat els seus articles però no tant com anunciaven o que van fer ofertes en productes nous que no estaven en els seus establiments.

Un dels casos més denunciats pels usuaris ha estat el de Media Markt que, davant les acusacions de frau per pujar els preus dies abans del període de descomptes, va respondre a través de Facebook que els preus "fluctuen diàriament segons estableixi el mercat" i que "és com la Borsa".

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha denunciat a aquesta companyia davant la Direcció General de Consum de la Comunitat de Madrid per incomplir la Llei General de Consumidors i Usuaris en matèria d'informació necessària en les seves ofertes per no informar del preu original al costat del rebaixat i no descarta més en els pròxims dies.

Els productes electrònics són els que han estat objecte de més denúncies ja Media Markt se sumen altres empreses com Amazon, Fnac o PC components, segons apunta el responsable de serveis jurídics de la Confederació Espanyola d'Organitzacions de Mestresses de Casa, Consumidors i Usuaris (Ceaccu), Eugenio Ribón.

Les raons són, segons la portaveu de l'OCU, Ileana Izverniceanu, que es tracta d '"un producte molt de compra impulsiva" destinat fonamentalment a públic jove "que es deixa portar per la publicitat i no compara". A més, són productes molt demandats en la campanya de Nadal.

Però el frau, segons les associacions de consumidors, va més enllà. El portaveu de Facua, Rubén Sánchez, assegura que la relació d'empreses que realitzen accions fraudulentes és significativa i, encara que no han fet un seguiment propi, recorden que han llançat una campanya a través de Twitter perquè els usuaris les identifiquin i les comparteixin amb el 'hastag' #timoblackfriday.

No obstant això, adverteix que es tracta de pràctiques similars a les que poden trobar-se durant els períodes de rebaixes tradicionals.

Una enquesta realitzada per aquesta associació a 6.000 persones revela que, el 83% dels consumidors considera que la majoria de firmes falsegen molts dels descomptes que s'ofereixen en el "Black Friday".

Segons la portaveu de l'OCU, les reclamacions enguany es compten per milers i són 10 vegades superiors a les registrades l'any passat, quan van tenir un caràcter residual.

"No sabem si és perquè hi ha més compres o perquè hi ha més establiments que incompleixen", matisa.

Eugenio Ribón, que també ha detectat que hi ha empreses que utilitzen les ofertes per alliberar excedent de productes que en breu quedaran desfasats, explica que aquestes pràctiques són "conductes il·lícites" per contravenir la Llei de Pràctiques Comercials Deslleials, ja que es presenta publicitat de manera enganyós perquè indueix a error al consumidor.

"El creixement de les expectatives ha estat notable però els descomptes són molt insignificants per al que és el fenomen als EUA, on s'arriba fins al 70%. Hem importat la festa però no el descompte, que aquí ronda el 10%. Està generant molta decepció ", assegura Ribón.