Les empreses són cada vegada més conscients de la importància del món digital per millorar la seva presència a Internet, augmentar la productivitat i fins i tot modernitzar els canals de comunicació entre els seus propis empleats.

No obstant això, només el 27% de les empreses espanyoles ha creat llocs de treball amb perfils específicament digitals, segons es desprèn de l'estudi sobre les Competències Digitals en l'Empresa espanyola realitzat per l'Institut de l'Economia Digital d'ESIC (ICEMD).

Els principals llocs de treball digitals estan encaminats al manteniment i rendiment de la pàgina web de l'empresa, amb el responsable de contingut digital al capdavant, present en el 33% de les empreses, seguit del web master i desenvolupament web, que compta amb un lloc específic en el 31% de les companyies.

Enfront d'aquests llocs se situen el business intelligence manager, basat en l'ús de dades procedents de l'empresa per a una millor presa de decisions i el desenvolupador d'apps, que només tenen presència específica en el 20% de les companyies.

Tampoc tenen una extensa presència en les empreses el customer experience manager, que té com a objectiu garantir una bona relació entre el client i l'empresa ni el responsable d'i-commerce, que s'ocupa de tot el que envolta les vendes a través d'Internet, tots dos amb una presència del 21%.

Desaprofitament d'eines digitals

A més de la poca presència de perfils digitals en les plantilles de les empreses espanyoles, l'estudi posa de manifest que la majoria de les companyies no està aprofitant les funcions i facilitats que ofereixen les últimes eines digitals.

L'hàbit digital estès per excel·lència és el correu electrònic, emprat en el 83% de les empreses. En segon i tercer lloc queden les eines de comunicació com els sistemes de reunions i conferències digitals, utilitzat en el 59% de les companyies, i els xat instantanis entre treballadors, als quals recorren el 53% de les empreses.

No obstant això, els mètodes d'emmagatzematge en el núvol no han calat en les empreses. Menys de la meitat (el 48%) treballen de forma habitual amb aquesta eina, mentre que el 34% utilitzen les notes en el núvol.

Pàgines web i xarxes socials

D'altra banda, l'estudi posa de manifest que les empreses han decidit introduir els mitjans digitals més fàcils d'implementar, com són les pàgines web pròpies, que tenen fins al 96% de les companyies, o una pàgina a la xarxa social Facebook, amb la qual compta el 73%.

No obstant això, els mitjans que tenen una major dificultat d'integració, com són les aplicacions mòbils o les botigues 'online' compten amb menys presència en les empreses, amb un 59% i 56% respectivament.

Inversió en formació digital

D'altra banda, l'estudi posa de manifest l'escassa formació que reben els directius de les companyies. Més de la meitat (el 54%) afirma rebre informació "de tant en tant" sobre les novetats del món digital, enfront del 28% que rep informació periòdica i assegura estar "completament al dia".

De cara al futur, les empreses preveuen realitzar una important inversió en la seva posada al dia digital. Més de la meitat assegura que realitzarà una inversió 'mitjana', mentre que el 27% té previst destinar una inversió 'forta' en aquest àmbit.

Necessitat de més llocs digitals

La majoria de les empreses espanyoles tenen implementades les funcions digitals bàsiques, però no estan desenvolupades per personal especialitzat. Davant aquesta situació, l'estudi destaca la necessitat d'implementar un major nombre de llocs de treball específicament digitals.

El sector que es queda més enrere en aquesta creació de llocs de treball digitals és el de transport i viatges i el retail, amb el 23% cadascun. En primera posició se situa el sector serveis, ja que el 37% de les seves empreses compta amb perfils d'aquest tipus.